Ferrari za milion korun? Firma se zlobí kvůli španělským replikám
Toužíte po Ferrari a nemáte na něj dost peněz? Donedávna jste si ve Španělsku mohli objednat repliku tohoto vozu za přibližně milion korun.
José María Calero a jeho lidé svá „Ferrari“ stavěli na podvozcích starých vozů značky Toyota s pomocí sklolaminátu a na míru vyrobených součástek. Zákazníci pochopitelně věděli, že nejde o pravé vozy z Maranella – ovšem byli ochotni tento „detail“ přehlédnout, protože Calero svá „Ferrari“ prodával za 40 tisíc eur (v dnešním kurzu asi 1,1 milionu Kč), což je pouhá pětina ceny originálního Ferrari.
„Výrobní linka luxusních vozů je vmáčknutá do skladišť obklopených pomerančovníky,“ popisuje umístění „továrny na nepravá Ferrari“ list The Wall Street Journal. Tady, ve východním Španělsku, společně se svým týmem, Calero vyráběl elegantní vozy pro všechny nadšence, co snili o tom, že budou mít Ferrari a spokojili se s replikou. Mezi spokojenými zákaznicemi byla i María Lapiedraová, španělská celebrita známá mimo jiné i díky hraní v soft-pornografických filmech. „Nadělala jsem si víc přátel, než kdy jindy, když jsem měla Ferrari,“ napsala na své internetové stránce. Každý si prý chtěl takovou jízdu dopřát.
Naopak jednoznačně nespokojeni s předmětem Calerova podnikání jsou představitelé firmy Ferrari. Když zjistili, že nějaký takový španělský mechanik vůbec existuje, společnost Ferrari zalarmovala španělskou policii, která v červenci loňského roku udělala zátah ve dvou Calerových skladištích, uzavřela je a jako důkaz zabavila 17 replik Ferrari a dvě repliky vozů Aston Martin.
Nyní mají španělské soudy rozhodnout o osudu toho, co odborníci na průmyslový nehmotný majetek označují za největší dosud zaznamenané padělání vozidel na světě. Půjde o případ, který by mohl pomoci definovat legální hranice stínového světa automobilových replik; zatím ale nebyl stanoven žádný termín. Španělská policie uvádí, že tyto vozy jsou stejně nelegální, jako jsou nelegální například falešné značkové kabelky. Calero a další, kdo se v tomto oboru podnikání pohybují, na ně ale pohlížejí jako na dokonale restaurované umělecké dílo.
Nejvíce jde o logo
Podle právníků by se „případ Calero“ mohl zúžit na otázku, kdo umístil na repliky logo Ferrari. Calero tvrdí, že si ho tam připevnili sami zákazníci, kteří si u něj vozy objednali. S tím nesouhlasí španělská policie, která tvrdí, že si Calero stahoval logo ve vysokém rozlišení z internetu a používal speciální tiskárnu k jeho napodobení. Mluvčí automobilky Ferrari Joanne Marshallová podle Wall Street Journal uvedla, že italská automobilka si je vítězstvím v tomto případě jistá.
Ani Calero se zatím vzdát nechce. Do podniku prý investoval 400 tisíc eur a vytvořil pracovní místa pro 13 lidí. Ale odkládaný soudní proces vyčerpává jeho finanční zdroje, stejně jako mu je mohou vysát samotné soudní procedury. „Pokud budou průtahy a odklady pokračovat, tak už firma Ferrari vyhrála,“ prohlásil Calero. Pokud Calero dával sám na vozy logo, pak se dopustil začátečnické chyby, řekl jiný výrobce automobilových replik Francisco Aguilar. Jeho firma SRC Kit Cars vyrábí až pět napodobenin vozů Ferrari ročně na španělských Baleárských ostrovech. Proti používání loga na nich ale výslovně varuje na svých internetových stránkách a nikdy neměla problém se zákonem. „Víme, že existují zákazníci, kteří se prohánějí v našich autech a předstírají, že jsou to Ferrari. Nelíbí se nám to a myslíme si, že to vlastně náš výrobek degraduje, protože jeho smysl je v něčem jiném,“ řekl Aguilar pro Wall Street Journal.