Co vidí šaman v blázinci? Je to jen krize, duševní nemoci podle něj neexistují

Co vidí šaman v blázinci? Je to jen krize, duševní nemoci podle něj neexistují Zdroj: earthweareone.com

Co vidí šaman v blázinci? Je to jen krize, duševní nemoci podle něj neexistují

ber

Doktor Malidoma Patrice Somé pochází ze západoafrického státu Burkina Faso. Je jedním ze šamanů Dagarů. Jejich kultura věří v existenci duchů a jiných spirituálních entit. Podle něj jsou psychické problémy jasným znamením, že se rodí léčitel. Pro jeho kmen neexistují psychické nemoci, kmen je bere jen jako spirituální krize a stavy nouze. Informace zveřejnil web earthweareone.com

„Psychické onemocnění, nebo jakékoliv psychické problémy, jsou znamením, že dvě vzájemně nekompatibilní energie se sloučily do jednoho pole,“ říká Somé. Jednou z prvních věcí, kterou Somé poznal, když si odešel do USA udělat v roce 1980 doktorát, bylo, jak tato země zachází s poruchami psychiky.

Jeden z jeho spolužáků se psychicky zhroutil a musel odejít do léčebny. Somé se ho vydal navštívit. „Byl jsem v šoku. Tohle bylo poprvé, co jsem navštívil léčebnu západního střihu.“ Nejpodivnější Somému přišlo, že západní medicína považuje psychické nemoci za něco, co musí co nejdříve přestat. V jeho kultuře se naopak vždy nahlíželo na psychické nemoci úplně opačně.

Jak se rozhlížel po léčebně, viděl pacienty, některé z nich ve svěracích kazajkách, další pod vlivem léků a některé křičící, tak si v duchu říkal: „Jaká ztráta, že člověka, který se konečně dostává do kontaktu se silou z jiného světa, se snaží od jiného světa odtrhnout.“

Lidem z Ameriky a Evropy podle Somého chybí jakýkoliv trénink, při kterém by se naučili zvládat psychické problémy druhých lidí. Dokonce celý spirituální svět odmítají, stejně jako různé nadpřirozené schopnosti. Když se energie ze spirituálního světa dostanou do člověka z naší kultury, tak nemá ani ponětí o tom co se děje a poté to dopadá špatně. Následují silné dávky antipsychotik, které většinou celý problém ještě prohloubí a zastaví vývoj, kterým by jinak pacient prošel.

V psychiatrické léčebně Somé viděl rozličné entity, které byly nalepené na pacienty. „Právě tyto entity způsobovaly lidem jejich psychické krize. Nemohl jsem se na to dívat, musel jsem něco udělat,“ vysvětluje. Aby vyzkoušel svoji teorii o entitách v praxi, vzal jednoho pacienta z psychiatrické léčebny do vesnice v Africe, odkud pocházel. Alex (18) byl Američan, kterému se ve čtrnácti letech zhroutila psychika. Trpěl halucinacemi a těžkou depresí. Zkoušeli ho léčit všemi způsoby, ale nic nepomáhalo. Po pouhých osmi měsícich v Africe se ale Alexův stav zlepšil. Dokonce pomáhal kmenovým léčitelům s jejich prací. Nakonec ve vesnici žil čtyři roky, protože se tam cítil „bezpečněji než v Americe“. Na začátku svého pobytu prošel typickým šamanským rituálem, kterým Dagarové spojují duchy z jiných realit s tělem adepta.

Tímto rituálem podle Somého integroval duchy do své duše a jeho utrpení zmizelo. Alex se poté vrátil do USA, kde podle posledních zpráv studuje na postgraduálním studiu na Harvardu. Fenomén psychospirituální krize se ale postupně dostává už i do západní psychiatrie. Ta opatrně uznává, že pokud pacient zažívá divné věci, ale neztrácí přitom náhled na svou situaci, není s ním třeba jednat hned jako s bláznem. Je nutné ho pouze v bezpečném prostředí provést skrz další vývoj jeho psychiky.

Jenže pravda bude jako vždy ležet mezi těmito dvěma přístupy. Lze oprávněně pochybovat, že by za všechny psychické problémy mohli duchové, ale označovat vše, co se vymyká běžnému paradigmatu lidského vnímání za šílenství, je omezený pohled.