Ehang 184 nemá pilota. Jen pasažéra.

Ehang 184 nemá pilota. Jen pasažéra. Zdroj: archív firmy Ehang

Číňané ve Vegas představili průlomový bezpilotní letoun. Akorát má pilota a nesmí létat

Mav

Když se dneska řekne pokrok, jedním z jeho největších symbolů jsou drony. Velké bombardovací, středně velké poštovní i miniaturní šmírovací. Soudruzi výzkumníci v Čínské lidové republice, v komunistické Číně, teď vyvinuli jeden bezpilotní letoun, který všechny strčí do kapsy: má totiž pilota. Na slavném veletrhu moderních technologií CES v Las Vegas teď trumfují bezpilotní automobily.

Totiž abychom byli féroví, není to až tak pilot, jako spíše pasažér. Na ovládacím tabletu jednoduše zadá cestu a pak už má k dispozici jen dva ovladače: start a přistání. A ještě tedy kabinové světýlko a klimatizaci. Hlavní je, že k tomu nepotřebujete pilotní průkaz, ba ani obyčejný řidičák; vše zvládne software v letounu. A pokud snad dojde k trablům, kontrolu převezme na dálku dispečink, jenž už s dronem nějak přistane. Prý to zvládne, i když vysadí šest z osmi motorů – sice se stroj roztočí jako káča a nedopadne zrovna měkce, ale přežijete. Rozhodně lepší vyhlídka než u klasické helikoptéry.

Prototyp jménem Ehang 184 je samozřejmě na elektřinu, akumulátory jsou prý plné za dvě hodiny. Ale zase vystačí jen na nějakých 23 minut letu. Standardně má létat ve třech až pěti stech metrech nad zemí, ale zvládne až 3,5 kilometru.

Firma Ehang doufá, že bude svůj stroj prodávat za 200-300 tisíc dolarů, tedy zhruba od pěti miliónů korun. To nevypadá až tak zle, spousta bohatých geeků se jistě najde. Ostatně od investorů už firma sehnala nějakých 50 miliónů dolarů.

Ale problém bude s legislativou. Pro normální letadla jsou pravidla prakticky všude na světě docela přísná, jaká se však budou vztahovat na tento dron? Spoluzakladatel firmy Šang Siao počítá se složitými postupy. „Svět nic takového dosud neznal,“ uznává pro deník Guardian.

Paradoxně se v Las Vegas letoun ani nesmí předvést: omezení tam teď platí pro všechny drony.