Česká móda slaví úspěch, dostala se na prestižní soutěž v Miláně
Toto vám možná uniklo: česká módní návrhářka Mirka Horká byla se svojí pánskou tvorbou nominována na mezinárodní cenu International Woolmark Prize. Značka Mirky Horké se probojovala mezi desítky světových módních značek - Českou republiku zastupovala v pánské módě v Miláně, kde se konalo její regionální kolo, jako jediná.
I přesto, že česká návrhářka v soutěži nezvítězila, dá se tato nominace považovat za velký úspěch pro českou fashion scénu, i vzhledem ke konkurenci, jíž na soutěži čelí. Woolmark Prize je ocenění, které dává šanci mladým a nadějným módním návrhářům, na jejichž přístupu k módě je vždy něco neobyčejného - jak píší tvůrci soutěže, na počátku byla myšlenka podpořit růst talentovaných návrhářů, kteří by se mohli díky soutěži zviditelnit, a jež by už pouhá účast i finanční odměna za postup motivovala. Porotci jako L`Uomo Vogue - Alan Prada, módní návrhář Barrett rozhodují každoročně o tom, kterou značku zviditelní nejvýrazněji.
Superhrdinské trendy na léto
“Soutěž dovoluje zúčastněným prezentovat porotě jen jeden model,” vysvětluje spoluatorka projektu Victoria Johanssonová. “Rozhodli jsme se v našem soutěžním modelu zhmotnit základní myšlenku tvorby v naší krejčovské dílně MIRKA HORKA. Klademe důraz na tradiční zpracování, nejkvalitnější materiály a nadčasový design. Chtěli jsme zaujmout ležérní extravagancí a přitom dodržet základní prvky formální módy. To vše se v obleku z merino vlny s reflexním vzorem odrazilo, kombinuje tradici s inovací. Věříme, že formální pánská móda se dá dělat zajímavě a jinak, když se muž sžije se svým outfitem a přijme ho za svůj,” popisuje dále.
Úspěch české návrhářky s mužskou kolekcí je o to zajímavější, když si uvědomíme mládí této značky: již v roce 2011 získala své první ocenění. Miroslava Horká vystudovala ve Zlíně fakultu multimédií, přičemž se ze Zlína se svou tvorbou přesunula do Prahy, kde otevřela krejčovskou dílnu a showroom – návrhářka se zviditelnila především díky své unikátní a nadčasové pánské tvorbě, s níž se také do milánské soutěže dostala. Dlouhodobě však krejčovská dílna usiluje o návrat k tradičnímu, kvalitnímu zpracování a přístupnost kvalitní módy pro všechny. Značka chce podpořit lokální výrobu a návrat k české tradici krejčovského řemesla, kterou zasazuje v kontextu dnešní moderní doby. V roce 2013 zaujala na českém Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu, kde kromě vlny k výrobě své pánské kolekce použila také beton v kolekci He Froze.