Základka 4.0. Co se děje v hlavách žáků v době počítačů a chytrých telefonů?
Viděli jste na internetové televizi Stream seriál Semestr? Pokud ne, doporučuji alespoň jednu epizodu. Všem rodičům a všem učitelům, kteří chtějí do důsledku pochopit, jak se změnil mozek současných dětí a proč nám v horizontu dekády nezbude než změnit nejen základní školy, ale i celý způsob vzdělávání.
Část odborné i rodičovské veřejnosti považuje řeči o nutné změně a modernizaci základního vzdělávání stále za jakýsi otravný „progresivistický folklór“, za byznys těch, kteří se na školství „přiživují a odsávají tak peníze, jež by bylo možné použít pro učitele“. Debata o tom, jak by změny v základních školách měly vypadat a jak rychle je třeba je udělat, je však zcela na místě.
Máme se náporu digitalizovaného světa přizpůsobovat, nebo naopak vytvářet školy jako hájené území hlubokého poznání a silných vztahů, které od digitálního světa odstíníme?
Oba přístupy mají své výhody a nevýhody. Ale popírat, že se naše děti a jejich vnímání dramaticky proměnily, je zavíráním očí před realitou. V tomhle smyslu je onen internetový seriál, jehož principy vám v Excellentu vysvětlíme a jehož tvůrcům většinou ještě nebylo třicet, příliš jasnou a jednoznačnou zprávou. A samozřejmě ne jedinou.
Fundovaný článek novináře, dramaturga a spoluzakladatele neziskové organizace EduIn Tomáše Feřteka o současném stavu českého základního školství a nutnosti jeho proměn čtěte ve stylové příloze EXCELLENT, vánočním speciálu o štěstí; vychází ve čtvrtek 1. prosince, vložená do Reflexu.
Excellent 5/2016|