O automobilové miniautury z Česka je zájem po celém světě. Jak vznikají?
Český výrobce autíček právě v těchto dnech uvádí na trh třiačtyřicetkrát zmenšenou Škodu Forman. Kousek určený více sběratelům než dětem se narodil kompletně v České republice.
V rubrice Lidé se zajímavými vozidly jsme tentokrát nenavštívili majitele skutečného auta, ale autory modýlků. Ve společnosti Abrex se totiž už od roku 1998 baví vymýšlením automobilových miniatur.
Aktuálně jsou v Divišově u Českého Šternberka nejvíc pyšní na kombík Škoda Forman. Na deseticentimetrovém autíčku pracoval tým lidí celé měsíce a vyšlo to na statisíce korun – jeden kousek z úvodní, limitované edice 1998 exemplářů tak vyjde bezmála na tisícovku. Počet kusů odkazuje na rok založení fabriky. Formu pak upraví a další modely už budou jiné, takže cena poroste podobně jako u známek nebo pamětních mincí. „Taková hloupost za tolik peněz, že?“ baví se našimi rozpaky sběratelských amatérů jednatel společnosti Radek Bukovský.
Nostalgie táhne
Z byznysu, který zvenčí vypadá jako hra, si tady dokážou sami udělat legraci. Fakt je ale ten, že v Divišově produkují jedny z nejpřesnějších automodelů na světě. A teď se jim dokonce povedl nevídaný unikát: vývoj, konstrukce i výroba probíhají výhradně na domácí půdě. V branži, kde bez čínské fabriky nevyrobíte ani součástku, jde o raritu!
Sběratelství modýlků má ve světě velkou tradici a právě Češi s Němci v tom nijak nezaostávají. Asi nemusíme připomínat, že takové hračky už dětem do rukou nepatří. I mezi těmito autíčky se ale objeví lidovější kousky, kterých se vyrobí třeba deset tisíc. Zatím nejúspěšnějším modelem v historii společnosti byla zmenšená škodovka stodvacítka. „Najít jednu typickou cílovou skupinu je ale těžké,“ říká Radek Bukovský s tím, že největšími tahouny jsou nostalgické modely, které zákazníci dříve vlastnili. Proto ta škodovka.