Internet slaví 25 let v Česku. Denně si pošleme přes 60 milionů emailů, milujeme horoskopy a zprávy
Za 25 let změnil internet kompletně zvyky Čechů. Zatímco dříve používali tištěné katalogy nebo encyklopedie, dnes si vystačí s počítačem či mobilním telefonem připojeným na internet. Lidé přes internet komunikují s lékaři, konzumují zábavu nebo řeší své problémy. Jenom služby Seznam.cz denně využijí přibližně 4 miliony lidí, jejichž internetové návyky se s železnou pravidelností opakují. Většina si ráno čte horoskop a řeší praktické věci ve firemním katalogu nebo na Mapy.cz, zatímco večer lidé na internet chodí za zábavou a nákupy.
Česká republika si 13. února připomíná 25. výročí připojení k celosvětové síti internet. Co se na počátku roku 1992 zdálo být zálibou několika nadšenců bez dopadu na veřejnost, je dnes nejdůležitějším technologickým milníkem 20. století. Podle Českého statistického úřadu mají internetové připojení tři čtvrtiny českých domácností a internetová ekonomika podle údajů SPIR s objemem 188 miliard Kč tvoří asi 4 % HDP naší země. Internet také komplexně změnil životy a návyky většiny lidí v oblasti komunikace, práce, nakupování i zábavy.
Podle výzkumu Českého statistického úřadu je právě čtení a kontrolování elektronické pošty obecně nejčastější činností Čechů na internetu, denně ji provádí více než 93 % uživatelů sítě. „Například do schránek našich uživatelů denně přijde až 62 milionů e-mailů. Každý den si lidé na Seznam.cz navíc zaregistrují 12 tisíc nových e-mailových schránek,“ doplňuje David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email. Další častou činností Čechů je podle ČSÚ čtení zpravodajství a novinek. Denně se této aktivitě oddává 86 % uživatelů internetu.
Celkem 84 % Čechů vyhledává při nakupování na internetu související informace o zboží. „A právě nakupování je jednou z věcí, která se za posledních 25 let radikálně změnila. Výzkum o stavu e-commerce v ČR za rok 2016, který pracoval s daty ze Shoptet.cz a Zboží.cz, ukazuje, že téměř dvě třetiny Čechů nakupují přes internet pravidelně a průměrně za rok utratí 7 730 korun. Nejčastějšími produkty, které Češi nakupují přes internet, jsou oblečení (62 %), kosmetika (31 %), elektronika (27 %) či vstupenky na kulturní a sportovní události (37 %),“ uvádí Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.
Průměrný den Čecha na internetu: ráno horoskop, večer TV program
„Lidé si zvyknou na všechno. Proto když jim z domácností postupně zmizely tištěné Zlaté stránky, naučili se Češi vyhledávat potřebné služby na internetu. V jejich denních internetových rituálech už navíc pozorujeme určitý řád,“ uvádí Martin Pecka, analytik internetové návštěvnosti Seznam.cz, a doplňuje, že „je zajímavé, jak se od sebe liší návštěvní hodiny jednotlivých služeb. Šestá hodina ranní je pozoruhodná, protože si přesně v tuhle dobu vůbec nejvíce lidí čte svůj horoskop. Kolem osmé hodiny pak spousta Čechů hledá praktické informace, jako je firemní pobočka nebo slevové akce supermarketů. Po ránu se také hodně plánují trasy. S postupem dne se lidé zajímají o dění ve světě, věnují se zábavě a v pozdějších hodinách nakupují.“
U příležitosti výročí 25 let internetu v ČR pořádá Seznam.cz odbornou konferenci a veřejnou debatu. Konference se uskuteční 13. února v pražském multifunkčním prostoru Jatka78 a sejde se na ní více jak 200 hostů a řada zajímavých řečníků. Samotná konference je neveřejná. Lidé však mohou sledovat streamování přednášek, a to přímo na stránkách konference www.pripojuji.se.