Velikonoce, svátky lihu? Výzkum odhalil, co si Češi vykoledují nejčastěji
S příchodem jara jsou neodmyslitelně spojené velikonoční svátky. Přestože více než polovina Čechů tradice moc nedodržuje, tento čas lze využít i k setkávání se s přáteli. Ať už přijde koledník s pomlázkou, nebo jen s dobrou náladou, 70 % z nich si z českých domácností odnese kraslice. Výjimkou není ani alkohol. Češi si o svátcích jara dopřávají rum, vodku či hořkobylinné likéry, nepohrdnou však ani whisky. Vyplývá to z průzkumu společnosti Stock Plzeň-Božkov.
„Na Velikonoce se většina Čechů těší a považuje je za příchod jara spíše než za náboženské svátky. Jako výslužku koledníci dostávají hned po čokoládě a kraslicích i alkohol,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Hejkal, marketingový ředitel Stock Plzeň-Božkov.
Podívejte se, jak vypadají Velikonoce na Staroměstském náměstí v Praze:
Velikonoce jsou pro ženy (72 %) svátky jarního období a probouzení přírody oproti mužům (55 %). Ti zase častěji (40 %) než ženy (27 %) uvažují o Velikonocích jako o dnech volna. Stejný názor zastávají i mladší ročníky do 34 let. Naopak pro starší osoby mezi 55 a 64 lety znamenají Velikonoce výrazně častěji svátky jara.
Co Češi o Velikonocích pijí nejčastěji?
Na Velikonoce se sice většina Čechů těší (82 %), pouze čtvrtina však chodí alespoň občas koledovat. Nejčastěji si vyslouží kraslice (70 %), čokoládou (58 %) a více než polovina z nás jim nabídne alkohol (53 %). Tvrdý alkohol si během Velikonoc dopřává skoro polovina republiky (46 %) starší 18 let. Štamprli něčeho ostřejšího si dají až dvě třetiny plnoletých koledníků.
O svátcích jara si v České republice dopřáváme hlavně hořkobylinné likéry (15,1 %), vodku (23,2 %) a nejvíce rum (29,2 %). Při výslužce jsou také oblíbené pálenky, zejména na Moravě. Mezi mladými do 24 let je také oblíbená vodka (42 %) v porovnání ke zbytku populace, hořkobylinné likéry mají nejraději spotřebitelé ve věku 35–44 let.
Na Velikonoce kupuje 30 % Čechů lahev tzv. „lepšího“ alkoholu. Chodí si pro ni obvykle do hypermarketu či supermarketu (75 %). „Populární je nejen alkohol z vyšší cenové kategorie, ale jedná se například o limitované edice whisky, alkohol v lahvi výjimečného tvaru, či speciální příchutě tradičních nápojů,“ uzavírá Tomáš Hejkal.
Mladí a neklidní
Průzkum se hezky doplňuje s dalšími pracemi agentur pro zjišťování veřejného mínění. Jen letos v březnu 1. lékařská fakulta Univerziry Karlovy zveřejňovala průzkum, který se zaměřoval na Čechy a jejich vztah k alkoholu. „Snažili jsme se odpovědět na otázky spojené s běžným užíváním alkoholu. Jako například v jakých měsících lidé nejvíce pijí, při jakých příležitostech," napsal doktor Barták z kliniky adiktologie. Podle Bartáka Češi nejvíce pijí na zahraničních dovolených a pak na svátky, které jsou s alkoholem tradičně spojené - Silvestr a Velikonoce. Obzvláště pak muži.
Ostatně právě muži dodržují velikonoční tradice méně než ženy, to zase vyplývá z průzkumu agentury IBRS, který vypracovávala pro katolickou církev. Ale mnohem propastnější rozdíl je mezi staršími a lidmi a mladšími ročníky. Téměř polovina respondendtů nad sedmdesát například tvrdila, že k Velikonocům patří řehračky, kdežto u mladších dotázaných kleslo procento na pětinu.
Zkrátka, pokud jste muž do třiceti, vaší nejpravděpodonější velikonoční tradicí je rum.