Jak je na tom vaše online persona?
Dávno pryč jsou časy, kdy se stačilo jen slušně chovat a hezky obléknout, abyste udělali dobrý dojem. Teď se navíc ještě musíte starat o svou online personu, která je v současnosti klíčová. Proč?
Naše životy se přesunuly do online světa a je pravda, že právě tam jsou barevnější, zábavnější a divočejší než ve skutečnosti. Dobu nezastavíme, a pokud nechceme spáchat virtuální sebevraždu, musíme se přizpůsobit.
Online identity, které si pěstujeme a denně přiživujeme, nám otvírají nebo zavírají kariérní dveře a vypovídají o nás mnohé, ale málokdy pravdu. A stejně to mají naši přátelé a kolegové. Průměrná doba, kterou stráví lidé nad 30 let v online světě, je okolo 25 hodin a lidé do 30 až 35 hodin. Což už je vlastně práce na poloviční úvazek.
Nicméně tlak na budování online persony se stále zvětšuje a přiživují ho hlavně firmy ze startupové sféry, které často vyžadují do žádostí o práci vkládat odkazy na online profily. To proto, aby si personalisté mohli dopředu prohlédnout, s kým mají tu čest a zda je uchazeč dosti kreativní a sleduje ty správné lidi z oboru. Také je důležité, jak komunikuje a zda má tendenci své přátele informacemi obohatit.
Chcete si vylepšit online personu?
Možná to nevíte, ale i pro tvorbu či vylepšení online persony je potřeba strategie. Je to totiž výkladní skříň vašich aktivit či online curriculum vitae, a proto byste se měli rozhodnout, jakou bude mít funkci. Chcete zaujmout budoucí zaměstnavatele, prezentovat své dovednosti, předávat zkušenosti, ukázat smysl pro detail nebo překvapit přehledem o nějakém oboru? Vybraný záměr by měl převyšovat nad ostatním obsahem a měl by být zřejmý při letmém prohlédnutí profilu. A teď nemáme na mysli jen Facebook. Je zde také Instagram a LinkedIn, kde byste neměli chybět. Na každém z těchto profilů je potřeba trochu jiný styl prezentace, ale totožná strategie. Abyste si to mohli lépe představit, ukážeme vám malý příklad.
Malá strategie online persony
Naše vymyšlená žena je Petra. Je jí 28 let a pracuje jako online marketing manager pro firmu zabývající se e-commerce. Chce za čas pracovat jako freelancer, a tak její profily mají oslovit i budoucí klienty. Jaké bude volit příspěvky?
- sleduje obsahové a PR trendy a informuje o nich;
- sdílí odkazy na zajímavé publikace o online zdroje;
- je aktivní členkou komunit a skupin věnujících se marketingu;
- všímá si marketingu okolo sebe (reklam, billboardů, letáků) a vyjadřuje názor;
- sdílí fotografie z networkingových akcí;
- sleduje marketing nově otevřených podniků, navštěvuje je a sdílí fotky;
- sdílí fotografie ze současné práce (co se povedlo, tvorbu kampaně, kolektiv apod.).
Těmto pracovně laděným příspěvkům dodávají rovnováhu ty soukromé, na kterých jsou obrázky z provozování nějakého sportu, vaření, výletů apod.
Vzhledem k tomu, že se dá z FB profilu zveřejnit příspěvek zároveň i na Instagramu, je to o moc jednodušší, nicméně by profily neměly vypadat totožně. Insta by měl být údernější, kreativnější, zábavnější. Strategické příspěvky by opět měly převažovat nad soukromými:
- motivace;
- statistiky;
- sdílení příspěvků online marketingových platforem;
- sdílení zajímavých kampaní;
- sledování a sdílení novinek a trendů.
LinkedIn je profesionální sociální síť, proto i výběr příspěvků by tomu měl odpovídat.
- sledování zajímavých témat a firem;
- aktivní reakce na sdílená videa a články;
- sdílení trendů v e-commerce oblasti;
- sdílení případových studií;
- rozšiřování pracovní sítě.
Nechcete se starat o všechny své profily? Soustřeďte se jen na jeden a ten vyšperkujte podle strategie.
Zaměstnavatel nebo personalista, který si tyto profily prohlédne, získá konsistentní pohled na budoucího zaměstnance či externího pracovníka a přehled o jeho zájmech, zkušenostech a vnímání určitého oboru. Také zjistí i něco málo o koníčcích a typu člověka (zda do kolektivu zapadne). Usnadní mu to předvýběr a ušetří čas na obou stranách.
Podívejte se na své online persony novýma očima a zkuste si představit, co asi o vás vypovídají. Pomáhají vám, nebo naopak škodí? Podívejte se na profily svých přátel očima personalisty nebo zájemce o spolupráci. Shoduje se jejich online persona s tím, co o nich víte?