Závody automobilů bez benzínu. 3000 kilometrů Austrálií jen na sluneční svit
Milujete dobrodružné cesty autem? Nedávno skončil šampionát World Solar Challenge, jehož cílem bylo co nejrychleji projet Austrálii jen s pomocí slunečního svitu.
Představte si projet celý světadíl v autě, které nepohání nic než solární energie. A ještě přitom předjet všechny soupeře. Přesně o tom je závod World Solar Challenge. Není to přitom žádná novinka, která surfuje na vlně zájmu o obnovitelné zdroje. Nedávno proběhl už její třicátý ročník. Závodníci startují ve městě Darwin a končí v Adelaide. Mezitím musí urazit tři tisíce kilometrů buší, pouští a pustinou.
Nečekaný zájem o Solar
Letos se k závodu připojilo rekordních 95 týmů z celého světa. Česká republika bohužel chyběla, našli byste tu ale sousedy z polské Lodže. Soutěží se v několika kategoriích. Nejzajímavější a nejsledovanější je třída Challenger, v níž soupeří unikátní vozy postavené speciálně pro tento šampionát. Další třída se jmenuje Cruiser a dává prostor autům, které už nevypadají jako kluzáky ze Star Wars, ale zato mohou sloužit jako běžný dopravní prostředek. Cruiser chce zpopularizovat použití solárních vozů k obyčejným cestám do práce, na výlety, a tak podobně.
Zvítězili studenti
V letošním závodu zvítězil v kategorii Challenger tým Nuon Solar Team, který tvoří studenti Delftské univerzity technologie v Nizozemsku. Uspěli s automobilem Nuna 9. Studentský Nuon Solar Team ostatně drží titul nejúspěšnější stáje v dějinách šampionátu. Zúčastnil se už devíti závodů – proto ta devítka v názvu závodního auta – a ve zlato svou účast proměnil celkem sedmkrát. V letošním roce dokázal sporťák Nuna 9 celou trasu zdolat přesně za 37 hodin, 10 minut a 41 vteřin. Jeho průměrná rychlost přitom byla 81 km/h.
Kůže z ananasu
Mezi civilními vozy v kategorii Cruiser se nejlépe dařilo čtyřmístnému kombíku Stella Vie. Ten rovněž sestrojili studenti z Nizozemska, tentokrát ale z Technologické univerzity v Eindhovenu. Přes celý kontinent převezl pětici pasažérů a udržel si přitom průměrnou rychlost 69 km/h. Navíc představil v rámci filozofie udržitelného rozvoje zajímavé prvky jako například sedačky z umělé kůže zvané piñatex, která se vyrábí z listů ananasů. Konstruktéři věří, že se podobné ekovozy začnou používat i v městském provozu. Ve slunné zemi, jako je Austrálie, mohou velkou část roku jezdit jen na sluneční svit. Pro podmračené dny je tvůrci navrhují osadit velkokapacitní baterií, kterou stačí nabít a můžete jezdit podobně jako s běžnými elektromobily.
World Solar Challenge: Představte si projet celý světadíl v autě, které nepohání nic než solární energie|
Závod nebo chytání bronzu?
Automobily v závodu World Solar Challenge ovšem mohou čerpat energii výhradně ze slunce. Karoserii mají posetou fotovoltaickými panely, které mění paprsky na elektřinu a pohání s ní motor pod kapotou. Aby mohly využít maximum slunečního svitu, umí závodní auta panely dokonce naklápět. Ráno je podobně jako slunečnice natočí na východní a večer na západní stranu. Aby byl vůz rychlý, musí být také co nejlehčí. Například letošní vítěz vážil pouhých 135 kg.