Skryté nebezpečí špinavých letadel. Nevyčištěné paluby jsou ideálním prostorem pro šíření nemocí
Konzultant leteckých společností a dopravní expert Robert W. Mann si všiml, že špína a nečistoty na palubách letadel jsou tím prvním, co pasažéři vnímají. Jenže nejde jen o efekt, případně potřebu dobře zapůsobit na pasažéra. Jde především o zdraví pasažérů i posádky, které je za současného stavu dennodenně ohrožováno.
Nevyčištěné sedačky, špinaví cestující, potřísněný stolek, nedostatečná hygiena některých pasažérů. To a ještě mnohem více včetně častých urážek a hádek zažívá letecký personál na palubách dopravních letadel dnes a denně. Kromě toho, že jsou letušky zvyklé na leccos, se však nyní nově začíná probírat i to, jakým způsobem se kabiny letadel čistí, když se v nich mezi jednotlivými lety střídají pasažéři.
Představte si, že máte na starost vyčištění Boeingu 737. Na palubě sedělo ještě před několika minutami všech 160 pasažérů. Letadlo přistane a vy máte 10–15 minut (to je dle studie průměrný čas, který uklízeči a uklízečky na palubě mohou strávit, než se začnou do letadla hrnout další pasažéři) na jeho úklid. Je téměř nemožné za tak krátkou dobu palubu vyčistit – vydezinfikovat – tak, aby se dalo téměř s jistotou říci, že nikdo další, kdo v letadle poletí, se nenakazí nemocí, kterou v letadle mohli „zanechat“ předchozí cestující.
Epidemie
Na problém čistoty palub letadel upozorňuje dnes New York Times – ten uvedl, že problém je už natolik alarmující, že jej ve své zprávě již obsáhle zmiňuje i americké Centrum pro kontrolu a prevenci šíření nemocí. To také uvádí, že se neustále zvyšuje počet nemocných, kteří se nakazí právě na palubě letadla. Nejen kvůli nemocnému spolupasažérovi, ale právě kvůli nedostatečné dezinfekci prostor letadla.
Jenže nejde jen o jednotlivé pasažéry a možnost, že se na palubě nakazí. Jde především o širší problém ochrany veřejného zdraví, která na palubách zcela selhává – vlivem nedostatečně vyčištěného palubního prostoru se může snadno rozšířit epidemie, a to velmi rychle. Nejde už jen o pasažéry, ale o celou společnost.
Běžný úklid
Letecké společnosti typicky najímají na čištění svých letounů externí společnosti, které se zavážou provádět různé typy úklidů. Během jednotlivých letů se provádí „běžný“ úklid čili čistě povrchové čištění, bez dezinfekce a bez využití metod hloubkového čištění. To se dělá většinou v delších pauzách a pouze jednou měsíčně.
Odborníci nyní upozorňují, že by se úklidové firmy neměly nechat od aerolinek tlačit – ty totiž chtějí, aby úklid trval ideálně co nejkratší dobu. To ale ústí v jeho povrchnost a nedostatečnost. Řešení tedy vidí Robert W. Mann v opačném tlaku – ten musí naopak úklidové firmy vytvářet na aerolinky a přesvědčit je, že pokud nechtějí být zodpovědní za šíření nakažlivých nemocí, budou jim muset na palubách letadel nechat více prostoru.