Deset vynálezů, které navždy změnily svět aut
I výroba aut prochází neustálými změnami a modernizacemi. Někdy se ale objeví tak skvělý nápad, že zůstane už napořád. Tady je deset takových.
Říkáte si, že auto je dost obyčejná věc – motor, čtyři kola a místo pro několik lidí a věci. A že se vlastně ani moc nemění. Ale přesto za ta léta došlo k několika významným modernizacím. Tento článek má připomenout nejdůležitější z nich.
Bezpečnostní pásy
Bezpochyby je tohle asi ten nejdůležitější vynález, protože zachránil nejvíce životů. Do aut se dostal z letadel, kde se osvědčil. Ale původní systém ukotvení v pase se už koncem minulého století vylepšil na tříbodové pásy. Poprvé se objevily v roce 1958, kdy Volvo představilo světu svůj model Amazon P220.
Airbag
Technicky je to jen kapsa, která se během pár milisekund naplní plynem a zachytí tělo letící setrvačností měkce jako polštář. Úplně poprvé se podobný systém objevil v Oldsmobilu Toronado v roce 1973. Jednoduchý systém ale nefungoval správně a nabízel se za příplatek 250 dolarů, objednalo si jej pouze 1000 zákazníků. První moderní systém podobný těm dnešním představil Mercedes-Benz ve své třídě S v roce 1981. V roce 1994 představilo Volvo v modelu 850 boční airbagy, o dva roky později i kolenní. V roce 2009 se v americkém modelu Ford Fusion objevil airbag v bezpečnostním pásu. Pak se předvedlo opět Volvo, když v roce 2011 v modelu V40 představilo první airbag chránící chodce, který vystřelí zpod kapoty.
ESP
Tato technologie, která také zachránila spoustu životů, vznikla vlastně náhodou. Může za to Frank Werner Mohn, technik Mercedesu, který ztratil v roce 1989 ve Švédsku na testovací trati kontrolu nad sedanem W124. Když čekal na vyproštění za závějí, napadlo jej, že čidla ABS by mohla snímat rychlost každého kola zvlášť a jednotlivě přibrzďovat každé kolo tak, aby automobil nedostal smyk. Díky tomu se řada lidí mohla úplně vyhnout nehodě podobné té, kterou on přežil. Automobilku jeho nápad zaujal a Mohn začal vyvíjet algoritmus, který by kalkuloval potřebný brzdný účinek na každé kolo. Mercedes nakonec systém dotáhl spolu s firmou Bosch a poprvé jej představil ve špičkovém kupé CL600 v roce 1992. Dnes už si auto bez tohoto systému nekoupíte, Evropská Unie jej vyžaduje u všech prodaných aut v roce 2011.