Sovětský prezident Nikita Chruščov ochutnává Pepsi, zatímco ho pozoruje jeho americký protějšek Richard Nixon

Sovětský prezident Nikita Chruščov ochutnává Pepsi, zatímco ho pozoruje jeho americký protějšek Richard Nixon Zdroj: Archiv

Historické reklamy na Pepsi Colu
Historické reklamy na Pepsi Colu
Historické reklamy na Pepsi Colu
Historické reklamy na Pepsi Colu
Historické reklamy na Pepsi Colu
11 Fotogalerie

Pepsi slaví 125 let: Chruščovův oblíbený nápoj z USA se za normalizace dostal i do Československa

-bam-

Když před 125 roky namíchal americký lékárník Caleb Bradham nový léčivý sirup, který měl obyvatelům Severní Karolíny pomáhat s nechutenstvím, zřejmě ani nesnil o tom, že už za pár desetiletí bude jeho nápoj – známy jako Pepsi-Cola – znát téměř každá domácnost na světě. Dnes je Pepsi jednou z nejslavnějších značek planety a zdá se, že i když se jednotlivé generace neustále mění a vyvíjejí, naše slabost pro oblíbený kolový nápoj zůstává stále stejná. Podívejte se proto spolu s námi, jak se Pepsi dostala z malé soukromé lékárny do celého světa.

Pepsi neměla svoje současné jméno od začátku. Koncem 19. století byla mezi lidmi známá jako „Bradův nápoj“, a to podle vynálezce Caleba Bradhama, který Pepsi vymyslel jako lék proti nechutenství – dyspepsii. Původní a ne příliš lákavý název se však neudržel dlouho a už v roce 1898 vznikla značka Pepsi-Cola, která odkazovala na dvě základní složky nápoje – trávící enzym pepsín a kolové oříšky. Tato obchodní značka byla v USA registrovaná 16. června 1903 a popularita Pepsi-Coly začala rychle růst. Už v roku 1907 expandovala do Mexika a po překonání Velké hospodářské krize v 30. letech byl otevřený první výrobní závod mimo USA – kde jinde než v Kanadě.

V roce 1948 se Pepsi poprvé objevila v plechovce a v 50. letech se začala vyrábět i v nízkokalorické verzi. Tehdy se už Pepsi prodávala více než 50 zemích světa a měla v nich víc než 120 výrobních závodů. V roku 1959 dal Richard Nixon na obchodní cestě v Moskvě ochutnat Pepsi Nikitovi Chruščovovi, který chuti kolového nápoje beznadějně podlehl. Tak se Pepsi stala vůbec prvním americkým konzumním výrobkem na sovětském trhu a zanedlouho byla jedním ze symbolů zlepšení vztahů mezi Sověty a Západem. Na pulty Československa se nápoj dostal v roce 1973. Dnes je značka Pepsi součástí nadnárodní společnosti PepsiCo, která zaměstnává přes čtvrt milionu lidí po celém světě.

Deset různých log, změnilo se písmo i barvy

Věděli jste, že Pepsi si změnila logo víc než desetkrát? Současníci si možná pamatují rok 2008, když se různé variace ikonického červeno-modrého kruhu s bílou vlnkou uprostřed změnily na nejnovější designové 2D logo. První logo z roku 1898 však vypadalo úplně jinak. Bradham si pro vizuální identitu nově vzniklé společnosti vybral jednoduchý psaný text Pepsi-Cola, což bylo pro dané období typické. Název firmy zůstal v logotypu s několika drobnými změnami až do začátku 60. let, když se v logu začalo objevovat zkrácené jméno nápoje Pepsi se známým červeno-modrým kruhem v pozadí. Tento kruh byl inspirovaný vrškem lahve, který se objevoval na oblíbeném nápoji už od 40. let.

A jak si značka s neustále inovovaným logem dokázala udržet svoji tvář? Tím, že už od svého vzniku pracovala na důmyslném marketingu. V roce 1931 byla Pepsi první značkou, která si najala piloty, aby její slogany psali na oblohu, a tak se nad New Yorkem pravidelně objevoval nápis „Pijte Pepsi-Colu“. Krátce poté pracovalo pro Pepsi už okolo 14 pilotů, kteří zanechali přes 2 000 vzkazů na obloze Spojených států, Mexika, Kanady, ale i Kuby či Jižní Ameriky. V 30. letech přišla Pepsi s přelomovou sérií reklamních sloganů s ústředním motivem „Limonáda za niklák“. Celá akce byla navíc podpořená písničkou, jejíž část byla použitá jako znělka pro spoty v rádiích. Bylo to vůbec poprvé v historii, co někdo na propagaci výrobků použil znělku. Písnička byla přeložená do 55 jazyků a zněla v jukeboxech po celé Americe.

Na historické reklamy spojené s Pepsi se podívejte v naší fotogalerii: