Pepsi slaví 125 let: Chruščovův oblíbený nápoj z USA se za normalizace dostal i do Československa
Když před 125 roky namíchal americký lékárník Caleb Bradham nový léčivý sirup, který měl obyvatelům Severní Karolíny pomáhat s nechutenstvím, zřejmě ani nesnil o tom, že už za pár desetiletí bude jeho nápoj – známy jako Pepsi-Cola – znát téměř každá domácnost na světě. Dnes je Pepsi jednou z nejslavnějších značek planety a zdá se, že i když se jednotlivé generace neustále mění a vyvíjejí, naše slabost pro oblíbený kolový nápoj zůstává stále stejná. Podívejte se proto spolu s námi, jak se Pepsi dostala z malé soukromé lékárny do celého světa.
Pepsi neměla svoje současné jméno od začátku. Koncem 19. století byla mezi lidmi známá jako „Bradův nápoj“, a to podle vynálezce Caleba Bradhama, který Pepsi vymyslel jako lék proti nechutenství – dyspepsii. Původní a ne příliš lákavý název se však neudržel dlouho a už v roce 1898 vznikla značka Pepsi-Cola, která odkazovala na dvě základní složky nápoje – trávící enzym pepsín a kolové oříšky. Tato obchodní značka byla v USA registrovaná 16. června 1903 a popularita Pepsi-Coly začala rychle růst. Už v roku 1907 expandovala do Mexika a po překonání Velké hospodářské krize v 30. letech byl otevřený první výrobní závod mimo USA – kde jinde než v Kanadě.
V roce 1948 se Pepsi poprvé objevila v plechovce a v 50. letech se začala vyrábět i v nízkokalorické verzi. Tehdy se už Pepsi prodávala více než 50 zemích světa a měla v nich víc než 120 výrobních závodů. V roku 1959 dal Richard Nixon na obchodní cestě v Moskvě ochutnat Pepsi Nikitovi Chruščovovi, který chuti kolového nápoje beznadějně podlehl. Tak se Pepsi stala vůbec prvním americkým konzumním výrobkem na sovětském trhu a zanedlouho byla jedním ze symbolů zlepšení vztahů mezi Sověty a Západem. Na pulty Československa se nápoj dostal v roce 1973. Dnes je značka Pepsi součástí nadnárodní společnosti PepsiCo, která zaměstnává přes čtvrt milionu lidí po celém světě.
Deset různých log, změnilo se písmo i barvy
Věděli jste, že Pepsi si změnila logo víc než desetkrát? Současníci si možná pamatují rok 2008, když se různé variace ikonického červeno-modrého kruhu s bílou vlnkou uprostřed změnily na nejnovější designové 2D logo. První logo z roku 1898 však vypadalo úplně jinak. Bradham si pro vizuální identitu nově vzniklé společnosti vybral jednoduchý psaný text Pepsi-Cola, což bylo pro dané období typické. Název firmy zůstal v logotypu s několika drobnými změnami až do začátku 60. let, když se v logu začalo objevovat zkrácené jméno nápoje Pepsi se známým červeno-modrým kruhem v pozadí. Tento kruh byl inspirovaný vrškem lahve, který se objevoval na oblíbeném nápoji už od 40. let.
A jak si značka s neustále inovovaným logem dokázala udržet svoji tvář? Tím, že už od svého vzniku pracovala na důmyslném marketingu. V roce 1931 byla Pepsi první značkou, která si najala piloty, aby její slogany psali na oblohu, a tak se nad New Yorkem pravidelně objevoval nápis „Pijte Pepsi-Colu“. Krátce poté pracovalo pro Pepsi už okolo 14 pilotů, kteří zanechali přes 2 000 vzkazů na obloze Spojených států, Mexika, Kanady, ale i Kuby či Jižní Ameriky. V 30. letech přišla Pepsi s přelomovou sérií reklamních sloganů s ústředním motivem „Limonáda za niklák“. Celá akce byla navíc podpořená písničkou, jejíž část byla použitá jako znělka pro spoty v rádiích. Bylo to vůbec poprvé v historii, co někdo na propagaci výrobků použil znělku. Písnička byla přeložená do 55 jazyků a zněla v jukeboxech po celé Americe.
Na historické reklamy spojené s Pepsi se podívejte v naší fotogalerii: