Momo

Momo Zdroj: Twitter

Hoax působící jako dětská sebevražedná výzva děsí Británii a USA. Odborníci bijí na poplach

Johana Kudrnová

Velkou Británií a nově také Spojenými státy se rychlostí blesku šíří poplašná zpráva varující rodiče před sebevražednou výzvou „Momo“, jejímž cílem mají být děti. Děsivě vypadající japonská loutka s vypoulenýma očima zaplavila nejen sociální sítě, ale také regionální a národní média. Podle policie neexistují důkazy, že by se jednalo o skutečnou hrozbu. Upozorňují naopak, že média by zprávu měla okamžitě přestat šířit. Dětské kolektivy totiž kvůli hoaxu skutečně zachvacuje panika.

Fenomén Momo se má k dětem dostávat přes reklamy zobrazující se během hraní her na mobilech nebo sledování pohádky o prasátku Pepovi na YouTube. Neznámá postava má s dětmi začít komunikovat přes aplikaci WhatsApp a postupně je začít navádět k sebepoškozování nebo dokonce k sebevraždě.

Britské školy nyní po více než týdnu, kdy se z hoaxu stal celonárodní fenomén, začaly obesílat rodiče dětí s žádostí, aby tuto falešnou informaci nikde nešířili. Neopodstatněná panika se totiž z rodičů začala přenášet na děti.

Momo Kim Kardashian

Odborníci upozorňují, že z falešné zprávy by se mohlo stát sebenaplňující se proroctví a některé z vystrašených dětí by si skutečně mohlo ublížit. Součástí informace je také tvrzení, že v Rusku se prostřednictvím výzvy Momo zabilo už 130 teenagerů. Rodiče si podle pověřenkyně v oblasti péče o děti v Anglii Anne Longfieldové mají s dětmi otevřeně promluvit. Dospívající totiž mnohdy daleko lépe rozeznají, co je skutečná hrozba a co si na ni na internetu pouze hraje.

Poplach v Británii zhoršila bulvární média, která v posledních dnech původní články o fenoménu mazala nebo je značně upravovala. Mezi celebrity, které hoax na sociálních sítích šířily, byla také Kim Kardashian. Přispěla tak k tomu, že se falešná zpráva začala bleskově šířit také ve Spojených státech.