Legenda plavání Annette Kellermann: Jednodílné plavky ji dostaly v roce 1907 za mříže
Držela všechny světové rekordy v ženském plavání, noviny ji oslavovaly jako “lidskou mořskou pannu” byla hvězdou vaudevilleského představení a její podvodní balet udivoval diváky od New Yorku po Melbourne. Přesto ji navždy proslavil obyčejný trénink na pláži Revere Beach v Bostonu. K němuž v podstatě ani nedošlo, neboť si tehdy v roce 1907 přišla pro Annette velmi rychle policie.
Slavná sportovkyně k moři dorazila v jednodílných plavkách končících v šortkách and koleny. Tedy v oděvu, jenž byl pro dovolenkáře stále ještě žijící ve viktoriánských časech zkrátka příliš. Tehdejší mravy vyžadovaly, aby se ženy koupaly v dlouhých šatech ke kolenům nošených společně s tmavými punčochami. Annette sice měla tělo z větší části zakryté, ale v poměru vůči zbytku žen v koupacích čepicích byla prakticky nahá.
„Já a zatčená! Všichni jsme byli v šoku, zvláště můj otec, který mě pořád vnímal jako svou malou nevinnou holčičku,“ vzpomínala v roce 1953 pro Boston Sunday Globe Annette Kellerman. „Byla to chyba. Měla jsem v Bostonu závodit, a tak jsem šla trénovat. Jenže tam byly dámy v těch tehdejších úžasných plážových kostýmech.“
Přestože samotná Annette později situaci trochu trivializovala, šlo o jistý společenský milník. Jednodílné plavky se totiž během několika let staly standardem dámského plážového oblečení. Samotná průkopnice pokračovala v duchu boření tradic a v roce 1916 se stala první herečkou, která se svlékla v mainstreamovém filmu. Snímek Dcera Bohů (A Daughter of the Gods) byl vůbec prvním, jež rozpočtem překročil milion dolarů. Do dnešních dní se ale bohužel nedochoval.
Navzdory tomu, že byla Annette symbolem pokrokovosti, sama se velice silně vymezovala vůči další revoluci v ženských plavkách, tedy proti bikinám. „Jen dvě ženy z milionu je mohou nosit a vypadat dobře. Bikini odhalují příliš. Ukazují linii, jenž dělá nohu ošklivou i u těch nejhezčích postav. Tělo je nejkrásnější, když je jednou, ničím nepřerušenou, linkou.“
Přičemž Annette musela o kráse něco vědět. V roce 1908 proběhla na Harvardské univerzitě studie hledající „perfektní ženu“. Profesor Dudley A. Sargent tehdy porovnával míry sochy Venuše Mélské s třemi tisíci žen. Obrazu Afrodity, tedy řecké bohyně krásy, se nejvíce přiblížila právě Annette Kellermann. Její postavu ve „skandálních“ jednodílných plavkách si můžete prohlédnout v naší galerii: