Video placeholder

Masožrouti vrací absurdní úder: Veganský burger versus masná mrkev

Radka Typltová

Nedávno se v médiích protočil vegetariánský kotouč – původně vegetariánský burger. Zemědělská komise Evropské unie totiž pro popis vegetariánského jídla nově bude vyžadovat názvosloví, které nemá co do činění s masem. Kromě burgerů bez masa si vegetariáni rádi pochutnají i na seitanových steacích, nově deskách. Po masu se jim prostě ve skrytu duše stýská. Aby byl svět aspoň trochu v rovnováze, vymysleli v americkém řetězci rychlého občerstvení Arby´s takzvanou Marrot – masnou mrkev.

Arby´s si už od svého založení v roce 1964 libuje v kreativním porušování norem. Zatímco v ostatních řetězcích prodávali hamburgery za 15 centů, v Arby´s jste si mohli koupit sendvič z opravdu kvalitního propečeného hovězího za 69 centů. Prodávají tu i tradiční gyros, zprudka opečená kachní prsa a dokonce i zvěřinu a losí maso.

Chutná podobně jako mrkev

A zatímco ve světě frčí rostlinné alternativy masa, Arby´s je věrný tomu, co umí nejlépe: stoprocentnímu masu. Zdejší inovátoři se rozhodli, že vytvoří úplně novou kategorii potravin: masnou zeleninu – Megetables.

Když ostatní mohou ze zeleniny vyrábět maso, proč tohle paradigma neuchopit obráceně, řekli si v Arby´s a pustili se do práce. Výsledkem je vůbec první masná mrkev – Marrot. Krůtí prsa se upraví do tvaru mrkve, povaří a naloží do speciální mrkvové marinády s práškem z javorového sirupu. Naložené maso se hodinu peče a na závěr se přidá snítka čerstvé kadeřavé petržele.

Podle šéfkuchaře Arby´s Nevilla Crawa obsahuje Marrot více než 30 gramů bílkovin a 70 % doporučeného denního množství vitamínu A. Navíc chutná podobně jako mrkev. Marrot v menu řetězce rychlého občerstvení, který na masném poli rád experimentuje, ještě nenajdete. Zatím probíhá testovací režim.

Zdaleka ne každý zákazník ale marketingový tah Arby´s považuje za nápad k popukání. Viceprezidentka organizace PETA Tracy Reiman ho pro web insider.com nazvala „smutným a uštěpačným bodnutím do těch, kteří jedí jako by byl rok 2019 – ne doba kamenná“. Arby´s jde každopádně proti trendu, kdy řetězce jako například Burger King, Carla Jr. nebo Del Taco investují do rozšíření sortimentu v podobě „rostlinných mas“.

A jak jste na tom vy? Koupili byste si radši vegetariánský kotouč, masnou mrkev, nebo klasický hamburger?