Mladé sládky čeká zajímavá kariéra, přesto je jich nedostatek
Až pět desítek nových minipivovarů vzniká každý rok po celé republice v rámci trendu trvajícího posledních několik let. Společně s rekordně nízkou nezaměstnaností to vytváří tlak na výrobce, kteří mají problém získat zkušené zaměstnance do výroby.
Počet pracovníků v pivovarech klesl ze šesti tisíc v roce 2013 na 5800 v roce 2017. Vyplývá to ze studie společnosti EY pro Český svaz pivovarů a sladoven, kterou má deník E15 k dispozici. Nedostatek pracovníků potvrzují také tuzemské velké pivovary, z nichž každý ve výrobě zaměstnává několik set lidí.
„Máme problém najít ty správné lidi pro určité výrobní a technické pozice, zejména s nastupujícím trendem automatizace. Jednoduché není ani obsadit odborné pozice, když někteří odcházejí třeba do důchodu,“ uvádí PR manažerka Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová. „Aktuálně poptáváme především skladníky a operátory pro stáčecí linky a další zaměstnance do výroby,“ říká HR manažerka Plzeňského Prazdroje Ivana Jírová.
Především menší výrobci zlatavého nápoje se přitom nepotýkají pouze s nedostatkem pracovníků na řadových výrobních pozicích, ale také samotných sládků. Ti zodpovídají za celý proces výroby a měli by disponovat nejbohatšími zkušenostmi. „Sládek je něco jako univerzální ředitel. Musí umět zacházet s lidmi, hlídat smlouvy s dodavateli a finance, dále kvalitu surovin nebo spotřebu vody a energií,“ říká výkonná ředitelka pivovarnického svazu Martina Ferencová.
Na 475 českých pivovarů jich podle svazu připadá pouhých 150. „V současnosti vzniká každý týden jeden minipivovar, ale rozhodně nemáme padesát nových hotových sládků,“ dodává. „Po revoluci bylo v Česku asi sedmdesát pivovarů, z nichž se mnohé v devadesátých letech zavřely. Skvělé sládky jsem tehdy viděl dělat hrobaře nebo zedníky,“ vysvětluje původ nedostatku zkušených pracovníků Jindřich Chejn, spolumajitel poradenské a dodavatelské společnosti Czech Brewmasters.