Obyvatelům Prahy vadí zelené elektrokoloběžky, které uživatelé bezohledně parkují na veřejnosti.

Obyvatelům Prahy vadí zelené elektrokoloběžky, které uživatelé bezohledně parkují na veřejnosti. Zdroj: Blesk:Martin Přibyl CNC

Kontroverzní elektrokoloběžky: Životní prostředí poškozují více než autobusy, ukázala studie

Clara Zangová

Sdílené koloběžky, které před nějakou dobou vedle dalších velkoměst zaplavily i Prahu, vzbuzují nejednu kontroverzi. Neukáznění uživatelé, zničené koloběžky od vandalů, v některých zemích i smrtelná zranění. Do hledáčku trojice výzkumníků z univerzity v Severní Karolíně se nyní dostaly i ekologické aspekty. Sdílený byznys, který se zdánlivě tváří jako šetrný k životnímu prostředí, ze studie nevyšel nejlépe. Životní prostředí prý poškozuje víc než autobusy.

Trojice amerických výzkumníků Joseph Hollingsworth, Brenna Copeland a Jeremiah X. Johnson podrobili „zelené“ koloběžky komplexní studii, která bere v potaz celkový životní cyklus dopravního prostředku. Výsledek je takový, že jeden pasažér vyprodukuje v průměru 202 g CO2 přibližně na 1,6 kilometru (studie používá jako jednotku jednu míli). To je asi dvakrát víc, než když jeden pasažér ujede tu samou vzdálenost autobusem. Zvláště pokud se jedná o vytížené linky.

Na neekologičnost sdílených koloběžek mají největší vliv dva aspekty: způsob jejich sběru a nabíjení a použité materiály a způsob výroby – třeba lithiové baterie. Velký vliv naopak podle výzkumníků nemá, že se dovážejí z Číny. V potaz můžeme vzít i jejich krátkou životnost, která vyplynula ze studie časopisu Quartz. Podle ní je průměrná výdrž takové koloběžky pouze 28,8 dne. Experiment časopis provedl ve městě Louisville ve státě Kentucky.

Nejparadoxnější je právě sběr a nabíjení koloběžek. Pro ty se večer auty rozjíždějí „nabíječi“, aby je přes noc dobili a vydělali si 100 korun za koloběžku. Zdánlivě ekologický prostředek tedy vyhání v noci auta, která křižují Prahu. Autoři studie navrhují, aby se dobíjely jen koloběžky, které jsou skutečně vybité. Jelikož se ale mohou nabíjet, už pokud mají méně než 90 % baterie, je jasné, že sběrači, kteří se snaží co nejvíc vydělat, a tedy za noc sesbírat co nejvíce zelených koloběžek, na to ohled brát nebudou.

Američani nebízejí řešení, ve hře jsou ale peníze

Výzkum navrhuje, jak dobíjení koloběžek, které zatěžuje životní prostředí, zefektivnit. Mělo by se dbát na to, aby sběrači pro koloběžky zajížděli auty na co nejkratší vzdálenosti. Autoři podotýkají, že toto je větší problém v řidčeji osídlených městech. Zároveň by lidé, kteří si přivydělávají dobíjením koloběžek, měli jezdit šetrnějšími auty. A v neposlední řadě nabíjet jen koloběžky, které to potřebují. Toho lze ale jen těžko docílit, když dobíjení koloběžek připomíná hon na divou zvěř – jedná se přeci jen o peníze.

Na konci července se k síti měst, kde se lidé prohánějí na elektrokoloběžkách, přidala Bratislava. Už za první týden zde lidé polovinu koloběžek rozkradli. Provozovatelská firma Mint však tvrdí, že všechny koloběžky získala díky zabudovanému bezpečnostnímu systému zpět.

Celá studie výzkumníků z univerzity v Severní Karolíně je k nahlédnutí zde