Čínská letadlová loď Liaoning, která původně sloužila v armádě SSSR.

Čínská letadlová loď Liaoning, která původně sloužila v armádě SSSR. Zdroj: Reuters

Čína se potýká se stavbou své první domácí letadlové lodě. Ani po století není výroba takového kolosu hračkou

Stanislav Mihulka , vtm.zive.cz

Podle nejnovějších zpráv mají Číňané závažné technologické problémy se stavbou své první domácí letadlové lodě. Tím se potvrzuje to, co už zjistily i další země, které se rozhodly vydat cestou vlastních letadlových lodí – taková stavba je nesmírně technologicky náročná a drahá záležitost.

První letadlovou lodí světa, která byla jako letadlová loď stavěna od samotného počátku, byla HMS Hermes britského Královského námořnictva. Stavba byla zahájena v roce 1918 a do služby loď vstoupila v roce 1926. Teď, o století později, se letadlové lodě v některých zemích stále budují. Stavba letadlové lodi právě probíhá ve Spojených státech, Velké Británii, Číně, Indii a Itálii.

Výroba je to ale velmi komplikovaná. I Spojené státy, které mají na svém kontě již celé stovky letadlových lodí, dodnes řeší při stavbě těch nových řadu komplikací. Proč je stavba letadlových lodí tak komplikovaná? Jedním z klíčových požadavků na design letadlové lodi je to, že musí být opravdu velká. V dnešní době se jen malá část letounů dokáže vznést a přistát kolmým směrem, takže letouny letadlových lodí potřebují dráhu, byť kratší než u tradičních letišť.

Další věc je, že letadlová loď vlastně hraje roli celého letiště. Musí vést velké množství leteckého paliva, zbraní a náhradních dílů, včetně celých náhradních leteckých motorů. Na letadlové lodi musí být prostory pro opravy letadel, a také pro zkoušky motorů, což bývá velmi hlučné a nebezpečné.

Více se dozvíte v článku na webu VTM.zive.cz >>>