Slečna Monopoly. Kapitalistu ze slavné deskové hry vystřídala sexistická feministka
Starého kapitalistu nahradí mladá investorka. Nová pseudofeministická verze Monopolů s názvem „Slečna Monopoly“ prý pod záštitou rovnosti mezi pohlavími nabízí ženám finanční výhody za to, že jsou ženy. Společnost Hasbro, která Monopoly roky prodává, odůvodnila pravidla jejich nejnovější adaptace tím, že se snažila dát výhody, které si v realitě většinou užívají muži, ženám. Nová hra je přesným obrazem toho, jak zkresleně vidí někteří muži feministické požadavky na rovnost mezd.
Místo nákupu Vinohradské ulice či Masarykova nádraží hráč v nové verzi klasické deskové hry může zainvestovat své úspory do vynálezů vyvinutých ženami, jako je Wi-Fi nebo neprůstřelná vesta. Hra se tak snaží poukázat na široký odkaz vynálezkyň a oficiálně slouží jako kritika faktu, že pouhých 10 % patentů je drženo ženami. I když úmysl za hrou ve své podstatě není špatný, provedení je tristní.
Člověku zůstává rozum stát nad tím, jak hra, která je koncipována jako protest proti genderovému znevýhodňování, může tak kategoricky znevýhodňovat muže a přitom ještě urážet ženy. Muži mají totiž na začátku hry dostat skoro o třetinu méně peněz než ženy, aby hra byla víc „fér“. Taktéž za každé projití startovním políčkem mají hráčky dostat od banky vyšší odměnu než muži.
Hra pobouřila i gender vědkyně
Slečna Monopoly rozbouřila vody i mezi specialisty na genderové studie. Christine Sypnowitchová z kanadské Queen's University se proti hře ohradila s tím, že znázorňování žen jako uživatelek speciálních výhod je kontraproduktivní pro jakékoliv úsilí ve snaze o rovnost mezi pohlavími. Elise Gouldová z Ekonomického politického institutu zase společnosti Hasbro doporučila, aby místo propagování „rovnosti“ ve hře ji propagovala u sebe ve firmě.
Jak se Slečna Monopoly uchytí na trhu, zatím není úplně jasné, zato klasické Monopoly, asi nejprodávanější desková hra všech dob, nechybí v repertoáru společenských her snad žádné rodiny. Za svou skoro 85 letou existenci byla tato klasika přeložena do čtyřiceti sedmi jazyků. Hraje se ve sto čtrnácti zemích světa a zatím se jí prodalo více než 275 milionů kusů. V Československu se staly Monopoly populárními už mezi válkami, tehdy ještě pod názvem Business.