Modelka protestovala přímo na molu. Módní dům manekýny navlékl do svěracích kazajek
Nedělní přehlídka značka Gucci na milánském Fashion Weeku zaujala spíše než novou kolekcí tichým protestem vlastní modelky přímo během promenády. Modelka Ayesha Tan Jonesová míjela diváky se vztyčenými dlaněmi a nápisem „mental health is not fashion“. Byl to protest proti kolekci, kterou sama zrovna předváděla, složenou z uniforem všeho druhu včetně svěracích kazajek a jiných úborů připomínajících oděv psychiatrických pacientů.
Otevření dlouho očekávané přehlídky značky Gucci na Fashion Weeku v Miláně bylo poměrně provokativní. Místo klasické „catwalk“ modelky nehybně projely na pásu s tupým výrazem v neforemném bílém oblečení. Podle Gucci se jednalo o „uniformy, pracovní oděvy, normativní oblečení včetně svěracích kazajek, jakožto nejextrémnější verze uniformy diktované společností a těmi, kteří ji řídí“.
Právě zařazení svěracích kazajek do 5minutové show se dotklo modelky a hudebnice Ayeshy Tan Jonesové, která, aniž by to komukoliv oznámila, narušila koncept přehlídky tím, že svůj model předvedla s nápisem „mental health is not fashion“ na vztyčených dlaních. Mluvčí Gucci potvrdil, že o záměru Jonesové nikdo nevěděl.
Modelka svůj výstup zveřejnila na Instagramu a doplnila o vysvětlení: „Jakožto umělkyně a modelka, která si sama prožila trápení s duševním zdravím svým i své rodiny a blízkých, které postihla deprese, úzkosti, bipolární porucha či schizofrenie, vnímám od módního domu velikosti Gucci jako necitlivé, aby takovou scénu použil pro pomíjivou módní show.“ „Využít toto trápení jako podpůrný prostředek pro prodej oblečení v dnešním kapitalistickém klimatu vnímám jako vulgární a ofenzivní vůči milionům lidí, kterých se to týká,“ dodala Jonesová.
Ředitel se kritice brání, jde o reflexi uniformity
Kreativní ředitel Gucci Alessandro Michele však brání myšlenku své otvírací show. Podle něj má poukazovat na to, jak je skrze oděv uplatňována síla tak, aby minimalizovala sebevyjádření jeho nositele. Tato síla představuje třeba sociální normy a omezení. „Uniforma je něco, co nás blokuje a omezuje, dělá nás anonymními. Nutí nás následovat směr jízdy. Svěrací kazajka představuje nejextrémnější typ takové uniformy,“ vysvětlil Michele. Ve svých materiálech značka dále filosofuje a popisuje koncept zahájení přehlídky s odkazem až na Foucaultovu biopolitiku (či biomoc).
Gucciho anonymizující show se zastala také přihlížející herečka a modelka Hari Nef. „Byl to spíše upozornění na submisivitu než oslava nemoci,“ napsala na svůj Instagram.
Protestující modelka Ayesha Tan Jonesová je poměrně výraznou osobností, která se mimo modeling věnuje pod pseudonymem YaYa Bones i hudbě a sama se považuje spíše za umělkyni a aktivistku. Ve své muzice i mimo ni se výrazně zabývá problematikou queer komunity. Věří, že standardy krásy se změní ve prospěch plurality tvarů, ras, ale i genderové nonkonformity.
Přehlídka značky Gucci na Fashion Weeku v Miláně byla první od únorového skandálu se svetrem, který připomínal blackface neboli rasistické parodie černochů oblíbené ve dvacátých letech. Ty jsou zejména v USA velice citlivým tématem. Od toho incidentu zavedla firma funkci manažera pro diverzitu.