Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: ČTK

Kdo čte horoskopy, kdo pije Kofolu a kam jezdí voliči ANO. Unikátní Atlas Čechů o nás ví skoro všechno

Oliver Adámek

Jakou kávu pijí chudí Češi, jaký je reálný rozdíl mezi životy mužů a žen i kdo jsou lidé diskutující na internetu. Asi nikde se toho o českém národě nedozvíte tolik jako v novém online projektu Atlas Čechů od společnosti Behavio. U skupin ze společnosti vytvořených podle různých atributů (třeba že čtou Blesk) se můžete podívat, jakým jezdí autem, kde žijí, jak se dívají na eutanázii nebo kam jezdí na dovolenou.

Atlas vychází z výzkumu se 16 800 pravidelnými respondenty. „Aby data co nejpřesněji reprezentovala českou online populaci, náhodným výběrem jsme vybrali jeden ze vzorků 2 000 lidí, který přesně odpovídá české online populaci z hlediska pohlaví, věku, kraje, velikosti obce, vzdělání, příjmu a minulému volebnímu chování (volby 2017),“ píšou na stránkách projektu jeho autoři.

Ve volně přístupné verzi se po přihlášení můžete dopodrobna podívat na 150 skupin obyvatel České republiky. Ve „startovní“ nabídce jsou voliči hnutí ANO, čtenáři Blesku, pravidelní konzumenti Jihlavanky, lidi, kteří si myslí, že mají v životě smůlu, a ti, podle nichž se dnes žije lépe než v komunismu.

Tak se podíváme třeba na Jihlavanku: tu pijí výrazně častěji lidé ve vesnicích a malých městech, 49 % z nich má příjem mezi 11 a 15 tisíci měsíčně, preferují české jídlo a hudbu, čtou bulvární média a mají obavy z terorismu.

To je ale jen malý výtažek ze zajímavostí, které si o skupině můžete přečíst. Mezi ty další patří, zda čtou horoskopy, chodí na procházky, povídají si se sousedy, jaké sledují pořady v televizi, jestli nakupují v samoobsluze a tak dále.

Výzkum mimo jiné odhaluje, že domácí práce čím dál víc přestávají být čistě dámská záležitost. Čeští muži sice pořád málo perou a žehlí, rozdíly v pohlavních rolích v domácnosti se ale tenčí. A nejen tam, ale třeba i na stadionech. Mezi aktivními fanoušky nějakého sportu totiž tvoří už čtvrtinu ženy. Od mužů se ženy někdy více liší v názorech – například výrazně více žen souhlasí s tím, aby homosexuálové adoptovali děti.

Zajímavě Atlas vypovídá i o názorech na aktuální dění. 46 % Čechů by na dovolenou nejelo do evropské země zasažené terorismem, 26 % z nás přeposílá řetězové e-maily a jsou to nejčastěji voliči ANO a SPD. 47 % se někdy zajímá o etickou stránku potravin, které kupují. Své přátele nejčastěji přesvědčují k tomu, aby volili stejně jako oni, voliči TOP 09. Celkově to dělá 14 % české dospělé populace.

Za zmínku stojí i několik skupin, které mají nejčastěji vysokoškolské vzdělání. To jsou třeba chataři a chalupáři nebo věřící. Druzí jmenování taky častěji přispívají na charitu. A na konec jeden vtipný detail. Existuje skupina, která v žádném z ukazatelů nevybočuje mimo průměr. Jsou to lidé, kteří si myslí, že je lepší být šedá myš a nevyčuhovat.

Všechna data Atlasu Čechů si můžete prohlédnout ZDE >>>