Katolící mají „eRůženec“: Zařízení, které lze propojit se smartphonem i tabletem, představil Vatikán
Vatikán tento týden přišel s chytrým růžencem v podobě náramku, který církev pokřtila jménem eRosary. Náramek tvoří komplet s aplikací Click to Pray, dostupné zdarma pro Android i Apple. Je to nejnovější projekt církve, která se, v čele s papežem Františkem, snaží držet krok s dobou a oslovit mladé katolíky. Má se jednat o oficiální aplikaci Celosvětové sítě modlitby s papežem (Pope’s Worldwide Prayer Network). Chytré zařízení, které se má stát růžencem současnosti, tvoří deset černých achátových korálků a „inteligentní“ kříž, v němž se shromažďují data. Oproti klasickému růženci je skladnější, má pouze velikost náramku.
Náramek se aktivuje tím, že na něm uživatel udělá symbol kříže. Po aktivaci si věřící v aplikaci může vybrat z několika typů růžencových modliteb: klasickou, meditativní nebo některou z tematických modliteb, které budou každoročně aktualizovány. Náramek má v kombinaci s aplikací měřit „duchovní vývoj“ jednotlivce, mimo jiné počítá, kolikrát se uživatel pomodlil. Kombinuje v sobě ale také funkce vlastní populárním fitness náramkům – třeba počítá kroky nebo měří srdeční tep. Lze jej také bezdrátově dobíjet a je voděodolný. Růženec se prodává online v přepočtu za dva a půl tisíce korun.
Aplikace Click to Pray ale funguje i bez eRosary. Je součástí projektu Pope’s Worldwide Prayer Network. Papež František každý měsíc vydává video, ve kterém katolíky seznamuje s aktuálním tématem, za které se mají modlit. V říjnovém videu apeluje na obrodu misionářské aktivity uvnitř církve. Krom toho, že je video třeba na YouTube, se zobrazuje přímo v aplikaci. Ta informuje také o tom, kolik lidí se aktuálně modlí a kolik lidí celkově se už takto pomodlilo s papežem. Na Click to Pray má profil i samotný papež, který kromě ústředního tématu, zpracovaného ve videu, přidává několikrát měsíčně různé modlitební „výzvy“ – aktuálně ponouká třeba k modlitbě za křesťanské rodiny v Sýrii nebo za obnovu církve v Amazonii. Pak už stačí jen kliknout.
Chytrý růženec je jen jednou ze snah papeže Františka o modernizaci církve a její přiblížení mladým lidem. Samotná aplikace Click to Pray je už z roku 2016. V témže roce si papež vytvořil pod jménem @Franciscus instagramový účet, který má dnes přes 6 milionů sledujících. V loňskem roce Vatikán dokonce spustil hru inspirovanou Pokémon Go, kde hráč místo postaviček známých z japonského seriálu „sbírá“ svaté a biblické postavy.
Jak vypadá eRůženec, si prohlédněte ve fotogalerii: