Cyril a Metoděj

Cyril a Metoděj Zdroj: Profimedia.cz

Moravská vlajka existuje, moravská národnost nikoli

Jan Jandourek

Na den zemských patronů Cyrila a Metoděje vyvěsilo vlajku Moravy více než 220 radnic. Reagovalo tak na výzvu sdružení Moravská národní obec. Bylo to třikrát víc než loni.

 

Moraváci si mohou vyvěšovat, co chtějí. Stejně tak, jako si ostatní mohou o takových aktech myslet a říkat svoje. Problém je jen v tom, když někdo začne vymýšlet různé fantómy, které neexistují - například moravskou národnost.

 

Starosta Jindřichovic pod Smrkem na Liberecku Pavel Novotný podle medií řekl: "Nic špatného na tom opravdu nevidím. Je to podpora sebeurčení Moravanů, ale i ostatních národností. A když se může vyvěšovat vlajka pro Tibet, proč ne pro Moravu?"

 

 

Na vyvěšování vlajek by nebylo nic špatného. Jde jen o to, že jednou se může dostat do fáze, že polovina lidí vlajky vyvěsí a druhá ne. Pak se ti první začnou ptát těch druhých: „A copak se vám to stalo? Vy nejdete s námi?“

 

Mnoho lidí se hlásí k moravské národnosti. Je to zmatení pojmů. Existuje moravanství jako nějaké sebepojetí, jako jeden způsob identity. Existovala Velkomoravská říše, která má s dnešní Moravou asi tolik společného, jako já s Kelty, kulturně i geneticky. Nemá s tím společného nic. Pro naše země bylo nakonec štěstím, že Cyril s Metodějem z dlouhodobé perspektivy neuspěli. Možná bychom kvůli nim spadali pod nějakou východní pravoslavnou despocii. Je to paradox. Lidé možná latinskému církevnímu jazyku nerozuměli, ale kulturně jim bylo západní křesťanství bližší. A přineslo víc, než nějaké východní experimenty.

 

Lidé, kteří se setkávají na Velehradě a slaví věrozvěsty, se ve skutečnosti nesetkávají na skutečném historickém Velehradě, protože o něm se neví, kde byl. A slaví slovanské bratry západním církevním obřadem. Cyril s Metodějem předvedli slušný výkon a jsou příkladem lidí, kteří dokážou odejít do zcela jiné země a tam vytvořit něco nového, co ovlivnilo generace a je to kulturně vyšší. Mít Evropa imigranty tohoto ražení, bylo by jí lépe. Bratři ze Soluně jsou však osobním příkladem, nikoli návodem, koho kam přičlenit. Jejich dílo mohlo být zneužito, ale to už je takové to co by bylo kdyby. Nebylo.

 

 

Ale k té moravské národnosti: mnoho lidí si plete zemskou příslušnost a národnost. Národnost není empirický fakt, jako třeba složení nějakého nerostu. Moje matka byla z Ostravy, otec z východních Čech a já skončil v Praze. Jakou vlajku mám vyvěšovat? Českou, samozřejmě. Národnosti neexistují. Zemská příslušnost je něco jiného. Někde žiji a k něčemu se hlásím. To je užitečné, aby člověk nebyl vykořeněný. Neexistuje moravský jazyk, neexistuje samostatná moravská kultura. Ale stejně tak neexistuje český jazyk a česká kultura. Jen se tomu tak říká. Někdy pohrdaný výraz Česko vyjadřuje to, že tu máme jednu malou zemi složenou z několika celků. Kdyby se tomu říkalo Moravia, na faktech samých by to nezměnilo nic. A k tomu vyvěšování vlajek pro Tibet, opravdu si pan starosta Novotný myslí, že je to to samé? Tibeťané trpí pod čínskou okupací a žijí v nesvobodě. Chce to pan starosta opravdu srovnávat? Přinejmenším si nemyslím, že by nějaký starosta z tibetu mohl v Číně vyvěšovat tibetské vlajky a něco vykládat do medií. Je ten rozdíl jasný?