Julia Roberts

Julia Roberts Zdroj: Archív

Když reklama lže víc, než je zvykem

ada

Přestože v dnešní době jsou podvod a klam základními prvky reklamy,  kampaně dvou kosmetických značek ve Velké Británii podle britské rady pro reklamu překročily slušnou hranici lhaní. To když dvě krásné ženy – herečku Julii Roberts a modelku Christy Turlington- tak počítačově vylepšili, že každá smrtelnice musí při pohledu na ně mít nutkání spáchat sebevraždu, protože je jasné, že tak dokonale nikdy vypadat nebude. Ani když vykoupí  a vymaže na svůj obličej všechny jimi propagované kosmetické výrobky.

Křišťálová lupaKřišťálová lupa|Reflex.czFirmy tedy obrázky dokonale bezchybných žen stáhly. Ve Velké Británii. Všude jinde již tak od přírody půvabné ikony dál vytahují peníze z kapes okouzlených žen. Výrobcům kosmetiky je to, že na britských ostrovech musejí Julii Roberts přiznat vrásky, jedno. Nikde jinde lidem jejich lež nevadí. Tržby se nezmenšily. Protože se lží v reklamě počítáme. Nevadí nám. Naopak to podle údajů výzkumných agentur, jež sledují naše nákupní zvyklosti, většině z nás vyhovuje.

 

A nejde jen o kosmetiku a obchod s krásou. Lež a podvod jsou ve větší či menší míře obsaženy v každé propagaci. Postupně se podíl nepravdivých údajů v reklamě zvyšuje a my na stále větší podvod automaticky přistupujeme. Jak ubohé ale účinné. Jak primitivní ve skutečnosti jsme. Jak nadšeně se cpeme umělými hmotami, smetím a odpadem. Jen proto, že výrobek je hezky zabalen, má chytlavou reklamu a nabízí se jako laciná kvalita.

 

Dodnes nechápu hordy lidí v obchodech, kteří si do svých vozíků ládují například různé vylepšené mléčné výrobky, jež prý zvyšují obranyschopnost. Stačí vteřinu přemýšlet a každý musí přijít na to, že jde o podvod. Jejich cena je mnohem vyšší než klasického poctivého mléka nebo domácího jogurtu, které však lidé moc nekupují, protože se jim paradoxně zdají moc drahé (přitom to, co dají za litr domácího mléka z „krávomatů“ není ani polovina toho, co dají za nekvalitní pitíčka plná umělých přídavků). Tyto potraviny třeba právě opět ve Velké Británii už reklama vysílaná u nás propagovat nesmí. Studie ukázaly, že slib zlepšení a podpory imunity je podvod. Nápoj nepomůže zlepšit ani posilnit obranyschopnost. Ale ani vám neublíží. Jen vás jeho výrobci okradou.

 

 

Před pár dny dokonce i renomovaná česká organizace provedla test jogurtů s tzv.probiotickými kulturami. Se stejným výsledkem jako před lety Britové – je to podvod. A nestalo se vůbec nic. Apelovat na zdravý rozum a jednoduchou logiku je paradoxně v současné společnosti, která je dobrovolně postavená na klamu, to největší zlo. Lidé se na vás zlobí. Tak jako se lidé zlobí v Británii, že už se nemohou dívat na krásné tváře, ale že i Kate Winslet je jim nově předkládána jako obyčejná žena s vráskami. I když hezká a inspirativní. Chceme být klamáni a podváděni. Stále víc a víc. Pak se ale nesmíme divit, když bublina – a nejen ta reklamní – praskne. To bude rána.