Dovolená už nebude právo, ale výsada. Cestovní kanceláře se brání vracení peněz a prosí o pochopení
Marie si šetřila peníze na vysněnou dovolenou měsíce. Místo relaxace ji ale kvůli pandemii nového koronaviru čekají perné chvíle. Hotovost za již zaplacenou dovolenou jen tak neuvidí. Cestovní kanceláře totiž nemají na vrácení a Marii, ale i tisícům dalších cestovatelů místo toho nabízí vouchery nebo přesunutí zájezdu zdarma na jiný termín. Blesk Zprávy oslovily jak cestovní kancelář, se kterou měla žena letět, ale i cestovky. Opakovaně zaznívá to, že lidé své peníze jen tak neuvidí a že cestovky počítají i s krachem.
„Exim tours přestala absolutně komunikovat. Zákazníci, kteří mají zrušené zájezdy z důvodu uzavření hranic, nemají své peníze a nikdo s nimi nekomunikuje,“ napsala Blesk Zprávám Marie.
„Lidi si stěžují, že jim odmítají vrátit peníze a nabízejí voucher. Začíná to být pro hodně lidí velmi nepříjemná situace. Chápu, že v tuto chvíli všichni bojujeme o přežití, ale chování CK mi připadá nepřiměřené,“ postěžovala si Marie.
Je jedna z několika tisíc cestovatelů, kteří byli nuceni kvůli vypuknutí pandemie zůstat doma. A o dovolené si nechat v příštích týdnech leda zdát. Cestovní kanceláře napříč republikou pak sahají po jednotném řešení - nabízí přesun termínů zájezdů nebo voucher s roční platností, a to zdarma.
Blesk Zprávy oslovily i zmíněnou CK Exim tours, která se brání. „S klienty komunikujeme dle data odletu, zpoždění a nekomunikace mohla být způsobená uzavřením prodejen a omezení provozu, klienti totiž při snaze rychle získat informace kontaktovaly uzavřené prodejny, vše teď už řeší po dobu uzavření prodejen posílené call centrum,“ uvedl tiskový mluvčí Petr Kostka. Podle webu jsou zatím zrušené zájezdy s odletem do 12. 4.
„Peníze nemůžeme vracet, nemáme je“ Mluvčí Kostka doplnil, že CK svým klientům nabízí bezplatnou změnu odletu a poukaz pak vystavuje v hodnotě již uhrazené částky. Hotovost pak podle oslovených cestovních kanceláří i agentur vracet nelze.
„CK za peníze z většiny případů zaplatila místo v letadle a místo v hotelu. Storno se tak pak dotýká nejen leteckých společností, ale i pojišťoven a ubytovacích zařízení. Dopravci pak peníze třeba nevrací. (…) Peníze tak pro ně opravdu nemáme. Chápu, že již uhrazených 20 tisíc by se klientům hodilo, ale to nejhorší, co se může stát, je to, že se jim dovolená posune,“ vysvětluje Blesk Zprávám tisková mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková.
Podobně pak mluví i Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. „Velká část peněz je už u dodavatelů, kterým se musely zaplatit zálohy a oni nejsou sto to nyní vrátit. Jediná možnost je tedy přebookování (změna termínu, pozn. red.) zájezdů. Abychom mohli klienta vyplatit, museli bychom sehnat dvojnásobek jím uhrazené částky, abychom vše pokryli,“ řekl Blesk Zprávám. Připojil také, že k povinnému vrácení peněz nemají nyní ani zákonný podklad.