Škoda využívá v interiéru materiály, které byste nečekali
Jako výchozí surovina nového materiálu slouží nadrobno rozkrájená cukrová řepa, tím však vývoj nekončí.
Oddělení Technického vývoje společnosti Škoda, společně s Technickou univerzitou v Liberci, vyvinulo nový udržitelný a ekologický materiál, který už byl společností Škoda Auto přihlášen k patentování pro použití v interiéru automobilů. Základní surovinou je přitom nadrobno rozkrájená cukrová řepa.
Její plátky se pak pomocí speciální metody barví a v interiéru se z nich vytváří charakteristický design. Automobilka tento materiál odebírá přímo z obce Dubrovice, ležící nedaleko závodu v Mladé Boleslavi, čímž odpadá dlouhá přeprava a minimalizuje se uhlíková stopa.
Dalším udržitelným materiálem, se kterým automobilka pracuje, je travina z rodu ozdobnice. Její vlákna je totiž možné příslušným způsobem zpracovat a použít například pro obložení dveří. Zbytkové organické materiály z výroby pak lze snadno a ekologicky dál zpracovávat bez použití dalších materiálů.
Test na rozříznuté Octavii
Nové suroviny, vhodné na vytváření interiérů, přitom technici z univerzity v Liberci a technického oddělení Škoda testují na speciálně upravené Octavii. Ta přišla o bočnice i část podlahy, díky čemuž nabízí konstruktérům ničím nerušený pohled do interiéru. Na tomto demonstračním voze se pak zkouší, jak jsou materiály příjemné na dotyk, zda mají dobrý tvar a zda jsou vhodné pro použití v sériové výrobě.
Na fotografiích v galerii je demonstrační vůz vybaven obložením dveří a sloupků vyrobeným z tkaniny na bázi traviny ozdobnice, zatímco na dveřních panelech a přístrojové desce byly použity plátky cukrové řepy.
Škoda ovšem s udržitelnými materiály experimentuje déle. Například u modelu Enyaq iV jsou sedadla designové varianty Lodge tvořena ze 30 procent přírodní vlnou s certifikací Woolmark Company, zatímco zbylých 70 procent tvoří polyester získaný z recyklovaných PET lahví. Výsledkem je pak příjemný materiál, který navíc zajišťuje klimatickou pohodu při sezení.