Land Rover Defender: Legenda pokračuje
Jeden ze symbolů segmentu terénních aut se před dvěma lety představil ve zcela nové podobě. Výrazně modernější tvář i techniku naštěstí nadále doplňují vynikající schopnosti mimo zpevněné povrchy.
Aktuální generace Land Roveru Defender je v dnešním automobilovém světě, tolik zaujatém elektromobily, doslova pohlazením na duši. Novinka se sice v mnoha ohledech přizpůsobila moderním trendům, v jádru ale zůstává věrná předobrazu z roku 1948. Právě v tomhle roce Britové představili Land Rover Series I. Vůz si díky svému všestrannému charakteru během následujících desetiletí vysloužil uznání a obdiv široké veřejnosti. Tato řada, jež se stala základním kamenem značky Land Rover, se začátkem devadesátých let proměnila v model Defender, který díky neustálému vývoji vydržel ve výrobě až do konce druhé dekády třetího tisíciletí.
Nástupce se svému předobrazu v mnohém vzdálil. Místo klasické a těžké rámové konstrukce dorazil s moderní hliníkovou architekturou, jakou známe z luxusních Range Roverů. Posádku dokáže rozmazlit kvalitními a drahými materiály i nabídkou vyspělých jízdních a bezpečnostních asistentů. Navzdory celkovému technickému posunu si ovšem zachovává charakteristické vlastnosti předchůdce. K nim ovšem přidává výrazně větší porci komfortu. Jak z hlediska prostoru, kdy si konečně neotlačujete lokty o dveře, tak po stránce cestování.
Land Rover Defender totiž ve vybraných specifikacích dostal již ve standardu vzduchové odpružení, za které si v levnějších verzích můžete připlatit. Vzduchové vaky se starají o tlumení nerovností, zároveň dokážou přizpůsobit světlou výšku jízdní situaci. V těžkém terénu, kde se Defender cítí jako doma, si tudíž můžete podvozek „přifouknout“, čímž zlepšíte průchodnost terénem. Na silnici i mimo ni se můžete spolehnout také na volitelný aktivní samosvorný diferenciál na zadní nápravě, který efektivně rozděluje sílu na jednotlivá kola dle potřeby.
Jízdní vlastnosti jsou na výrazně vyšší úrovni než dosud. Za volantem sice cítíte vyšší karoserii a širší pneumatiky, ovládání se ale příliš neliší od klasických SUV, která se do terénu rozhodně nehrnou. Byť ani jim pohon všech kol nechybí. V případe Land Roveru Defender se ovšem jedná o systém se stálým pohonem 4x4, který je doplněn o Terrain Response, jenž čtyřkolku, ale i další charakteristiky (například motoru či převodovky) nastaví dle zvoleného režimu, který odpovídá povrchu, po kterém vůz jede.
Filmovou premiéru si nový Land Rover Defender odbyl v poslední „bondovce“ Není čas zemřít (No Time to Die), o které jste si mohli přečíst v minulém čísle. Britská legenda off-roadu tím navázala na účinkování předchůdce ve snímku Spectre z roku 2015, jež se částečně natáčela v rakouském středisku Sölden. Právě tam, na vrcholu Gaislachkoglu v nadmořské výšce 3048 metrů, si můžete prohlédnout unikátní výstavu 007 Elements věnující se nejslavnějšímu tajnému agentovi světa.
V nejnovějším filmu, na jehož premiéru jsme kvůli koronaviru čekali rok a půl, se prezentuje hned několik exemplářů Land Roveru Defender. Všechny jsou děny do černého laku Santorini a obuty do tmavých, dvacetipalcových ráfků s terénními pneumatikami. Pro milovníky Jamese Bonda si automobilka připravila speciální sérii V8 Bond Edition, která v sobě snoubí úžasný osmiválec o objemu 5,0 litru, který se díky přeplňování kompresorem pyšní výkonem 525 koní a točivým momentem 625 N.m. S ním kratší varianta s označením 90 zvládne z nuly na 100 km/h vystřelit už za 5,2 s. Díky přepracovanému podvozku je třísetkusová edice navíc ještě hbitější.