Prosinec - Bryan Adams

Prosinec - Bryan Adams Zdroj: Pirelli

Prosinec - Kytara
St. Vincent - Únor
Březen - Kali Uchis
Duben - Saweetie
Květen - Cher
11 Fotogalerie

Pirelli představuje svůj kalendář "On the road" pro rok 2022 od Bryana Adamse

red

Pouzdro na vinylové “elpíčko” neobsahuje LP desku, ale kalendář firmy Pirelli pro rok 2022. Jeho název je On the Road a fotografie jsou od Bryana Adamse – tentokrát jde o oslavu mezinárodních hudebních hvězd od 60. let 20. století až po současnost. Kalendář se vrací po roční přestávce, kterou měl v roce 2021 kvůli covidové krizi. Jedná se o zvláštní návrat, protože se shoduje s oslavou 150. výročí firmy Pirelli, jejíž logo bylo odhaleno ve stejné době jako kalendář. 

Za více než dvacet let úspěšné hudební kariéry si Bryan Adams vybudoval také reputaci jako úspěšný fotograf. Prostřednictvím fotografií On The Road zachycuje život umělců na turné. To je také tématem stejnojmenné písně – „On The Road“ – kterou kanadský hudebník složil pro kalendář a která bude uvedena na jeho příštím albu.

V kalendáři hudebníci odhalují okamžiky života na turné, od napětí před vystoupením, přes přestávky mezi zkouškami a koncerty, až po dlouhé cesty z jednoho města do druhého a samotu v hotelových pokojích. To jsou zážitky, které dobře zná i sám Bryan Adams a poprvé v historii kalendáře je součástí obsazení kalendáře i fotograf. Ve 48. vydání kalendáře pod značkou The Cal™ se k němu připojilo deset světově proslulých umělců různého věku, hudebních žánrů a zázemí: Cher, Grimes, Jennifer Hudson, Normani, Rita Ora, Bohan Phoenix, Iggy Pop, Saweetie, St. Vincent a Kali Uchis. Fotografie byly pořízeny během uplynulého léta za pouhé tři dny a sice na dvou místech, jednak v Los Angeles – v Palace Theatre a v hollywoodském hotelu Chateau Marmont – a jednak na Capri v hotelu Scalinatella.

Bryan Adams se snažil zachytit charakteristické rysy různých umělců a jednotlivé měsíce kalendáře se rozprostírají na více než 160 stranách s více než 70 portréty a scenériemi: od probuzení St. Vincenta (který se také objevuje na obálce svazku) v hotelu, přes volný den Kali Uchise u bazénu, po odhlašování se Saweetie z hotelu před další cestou a Cher v zákulisí. Vidíme také Normaniho odpočívat před zvukovou zkouškou a Jennifer Hudson přijíždějící do divadla, Iggyho Popa (který je také na zadní straně obálky) před představením, Grimese v nahrávacím studiu, Bohana Phoenixe zpět v hotelu po vystoupení a také Ritu Ora po představení.

„Bylo by velmi, velmi těžké stručně popsat vše, co se přihodí na cestě během několika dní. Takže to, co jsem se pokusil znázornit byly některé aspekty této cesty ... například hudebníci ve skutečnosti nikdy nevidí přední část budovy, vidí zadní část budovy, vidíme dveře na pódium, vidíme prostory zákulisí, vidíme suterén budovy ... od dveří jeviště jdete ke dveřím auta, ke dveřím hotelu, ke dveřím vlaku, ke dveřím autobusu, takže je to hromada dveří, ale vždy je to o cestování ...“, vysvětluje Bryan Adams.

„Bryana znám a oceňuji ho léta. Mysleli jsme si, že jeho nápad propojit svět hudby se světem silnic a cestování by byl perfektní pro kalendář, který se znovu vrací, tak jako se po pandemii snažíme o postupný návrat k normálu. Tento kalendář bude označovat měsíce roku 2022, které jsou pro nás obzvláště důležité, protože je to rok, kdy slavíme 150. výročí firmy Pirelli,“ říká Marco Tronchetti Provera, výkonný místopředseda a generální ředitel společnosti Pirelli.

Společnost Pirelli byla založena v roce 1872 a od prvního uvedení kalendáře v roce 1964 vydala už 48 kalendářů Pirelli – včetně letošního On the Road –, které vytvořilo 37 fotografů. Události ze zákulisí, fotografie z natáčení, záznam prezentace, příběhy a osobnosti kalendáře Pirelli 2022 najdete na www.pirellicalendar.com, kde můžete prozkoumat historii The Cal™ pomocí originálních videí, rozhovorů, fotografií a textů.

 

“NA CESTÁCH” (A ZA OBJEKTIVEM) ...

Rozhovor s Bryanem Adamsem

Jaká je hlavní myšlenka vašeho kalendáře Pirelli?

Snažil jsem se využít kreativitu, abych zprostředkoval myšlenku cesty umělce životem. Jedna z věcí u fotografií je, že nechcete, aby byly normální. Chcete, aby byl obrázek něčím nezapomenutelný, a to jsem se snažil udělat.

Jak vás napadlo téma „na cestách“?

Nebylo to tak těžké, abych byl upřímný, protože být na cestách to je to, co jsem dělal posledních 45 let. Když jsem to navrhoval, skoro jsem si myslel, že to možná už udělal někdo dřív, protože je to tak samozřejmá věc, a myslel jsem si, že symbióza mezi hudebníky, kteří cestují, a společností, která vyrábí pneumatiky bude dobrým nápadem. Dává mi to smysl. A v Pirelli si to také zamilovali.

Můžete popsat, jak fotografie vyprávějí příběh turné, vystupování a zážitek z cesty?

Bylo by velmi, velmi těžké stručně popsat vše, co se přihodí na cestě během několika dní. Takže to, co jsem se pokusil znázornit byly některé aspekty této cesty ... například hudebníci ve skutečnosti nikdy nevidí přední část budovy, vidí zadní část budovy, vidíme dveře na pódium, vidíme prostory zákulisí, vidíme suterén budovy... od dveří jeviště jdete ke dveřím auta, ke dveřím hotelu, ke dveřím vlaku, ke dveřím autobusu, takže je to hromada dveří, ale vždy je to o cestování.

Toto je poprvé, kdy značka The Cal takto přistupuje k hudbě a hudebníkům a vy jako fotograf a zároveň hudebník máte jedinečnou zkušenost, abyste toto téma zpracoval. Můžete nám o tom něco říct?

Chtěl bych říct, že jsem opravdu rád, že se to tak sešlo a že je to použitelné ve světě, kterému rozumím. Pro mě osobně bylo opravdu úžasné, že jsem mohl pracovat s jinými hudebníky a dostal šanci nahlédnout do jejich světa a vidět, jak si s tím oni poradí, protože, víte, tolik se změnilo a image se stala neuvěřitelně důležitou součástí toho, co se nyní děje v hudbě. V současnosti může umělec rozhodnout o tom, jak bude prezentován na každé samostatné fotografii, sám podle sebe, má to naprosto pod kontrolou... takže je to pro hudebníky zajímavá doba z hlediska fotografování a vizuálního umění.

Co byste chtěl, aby vaše fotografie sdělovaly?

Doufám, že se lidem bude líbit, jak jsme na těchto několika snímcích zobrazili fantazii a realitu. Je to jen průřez z toho, co tam mohlo být a na co už bohužel nebyl prostor ... potřebovali byste knihu o každé osobnosti, abyste mohli vyprávět její příběh, je to však jen letmý pohled [na] každého umělce a je to zajímavý pohled.

Jaká je vaše oblíbená vzpomínka z cestování?

No, je tam citát – myslím, že to ve skutečnosti bylo v Apocalypse Now – kde voják mluví o tom, že byl v džungli, a každý den, kdy byl v džungli, se chtěl dostat domů, ale každý den, kdy byl doma, se chtěl vrátit do džungle, a něco podobného se děje s hudebníky. Je to návyková záležitost, jakmile jste to jednou zkusili, uděláte to znovu a znovu.

Co pro vás znamená turné?

No, turné je opravdu můj život a nevím, jak jinak bych vám to mohl vysvětlit. Je to jako mít další rodinu a kvůli té situaci s covidem mi chybí.

Těšíte se na návrat na cestu?

Je to zajímavé, měl jsem čas přemýšlet a nikdy jsem si nemyslel, že se to stane, ani v nejdivočejších snech jsem si nemyslel, že se svět zavře a my nebudeme moci cestovat. Jsem nadšený, že se vrátím, ale zároveň jsem si ten lockdown opravdu užil. Prožil jsem skvělý čas se svou rodinou a užili jsme si spoustu legrace schovaní v naší malé bublině, avšak bublina se začíná otevírat, jak vidíme, i svět se začíná otevírat a doufám, že to tak bude pokračovat.