Atmosféra víkendu Le Mans Classic byla dech beroucí. I pro řadu legendárních automobilů Porsche.

Atmosféra víkendu Le Mans Classic byla dech beroucí. I pro řadu legendárních automobilů Porsche. Zdroj: Martin Straka

Porsche 917, které nejen v Le Mansu vyhrávalo, ale se Stevem McQueenem zářilo ve filmu z roku 1971
ČEŠI V LE MANS CLASSIC 2023: Ivo Smutný, David Smutný, Petr Brecka (Něm.), Talbot Lago T26 GS, Zdeněk Kašpar, Michal Froněk, David Karásek, Aero Minor Sport 750
ČEŠI V LE MANS CLASSIC 2023: Grid 2 (1949–1956) – Michal Velebný, Stanislav Kafka, ­Škoda Sport
ČEŠI V LE MANS CLASSIC 2023: Robert Kudela, František Kudela, Robert Sulma (Niz.), Talbot Lago T26 GS
ČEŠI V LE MANS CLASSIC 2023: Jaroslav Větvička, Pavel Dušánek, Bohumil Svoboda, Jiří Navrátil, Aero ­Minor Sport 750. Endurance Racing Legends – Tomáš Enge, Ferrari 550 Maranello
7 Fotogalerie

Stoleté obžerství: Ohlédnutí za výjimečnými 24 hodinami Le Mans

Martin Straka

Automobilový maratón, který přesně sto roků vzrušuje svět. Pro nezměrnou vytrvalost závodníků i automobilů. Pro strašidelné riziko, jež se pohupuje nad každým metrem závodiště Circuit de La Sarthe, vedoucího z větší části po veřejných silnicích. Pro dech beroucí rychlost pozemských střel, co letí podél rodinných domků a borových hájů. Letošní Le Mans Classic byl poklonou tomu všemu stoletému. Bylo to obrazové a zvukové obžerství.

V případě francouzského sportovního šperku nejde o fascinační pohled úzce zaměřených motoristických fanoušků. Jde o celospolečenský fenomén. V hledišti čtyřiadvacetihodinovky i „klasického víkendu“ jsou celé rodiny, děti, dědové s babičkami, páry na rande. Všichni u toho chtějí být.

I proto, že tato epická bitva byla inspirací k filmům Le Mans se slavným americkým hercem Stevem McQueenem a Le Mans 66 s Mattem Damonem a Christianem Balem. Za startéry tu byli Alain Delon, Luc Besson či Brad Pitt. V roce 1955 se tu bohužel také odehrála největší tragédie motorsportu, když při havárii Pierra Levegha zemřelo přes osmdesát diváků a závodník taky. V osmaosmdesátém jel další domácí pilot, Roger Dorchy, s prototypem WM Peugeot na rovině Hunaudières rychlostí až 405 kilo­metrů za hodinu. O jedenáct let později se mercedesky se špatně vymyšlenou aerodynamikou vznášely k nechtěným krko­lomným přeletům přes hnízda v borovicích podél trati. Na výčet pozoruhodností by nestačilo ani celé vydání Reflexu, to je zkrátka Le Mans.

Oba letošní výroční víkendy byly vyprodány. Na červnový maratón, jenž přinesl epické vítězství Hypercaru Ferrari, si vstupenku zaplatilo 325 000 diváků. Pokladní Le Mans Classic o tři týdny později nahlásili dalších 235 000 lístků. Když připočteme testovací den 24 hodin Le Mans, jsme na více než šesti stech tisících návštěv­níků během jednoho jediného ­měsíce.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!