Banner na webu časopisu Hotwired

Banner na webu časopisu Hotwired Zdroj: Archív

Takhle vypadal první banner. Takzvaná proužková reklama začala před 30 lety dobývat svět

ČTK

Takzvaná proužková reklama se záhy stala jednou z nejčastějších forem reklamy na internetu. Jedná se o obrázek nebo jednoduchou animaci - reklamní banner (plochu), který odkazuje na inzerenta a je buď statický nebo dynamický. Za prvního uživatele proužkové reklamy je považována americká telefonní společnost AT&T, která 25. října 1994 umístila na stránky internetového časopisu HotWired takzvaný banner. Ačkoliv neexistuje shoda, zda se jednalo o první banner, datum bývá často uváděno jako zlomová událost v dějinách tohoto druhu reklamy.

Údajný první banner nenabízel žádnou ze služeb firmy AT&T a dokonce neobsahoval ani její název. Na černém pozadí byl pouze nápis "Have you ever clicked your mouse right here? You will" (Už jste někdy klikli myší přímo sem? Uděláte to.). Kdo na mnohoslibný nápis klikl, ten se kupodivu nedostal na web AT&T, ale na stránku s informacemi o vybraných světových muzeích a galeriích. Tvůrci banneru chtěli pouze ověřit životaschopnost nového propagačního nástroje.

Reklamní proužek však nebyl vynálezem ani serveru HotWired, ani společnosti AT&T. První banner, který dokázal uživatele přenést na stránku inzerenta, si zřejmě už o rok dřív objednala jistá kalifornská právní kancelář, aniž by však vzbudila větší zájem.

Proužková reklama tak zahájila své vítězné tažení světem, v českém internetu dlouho přinášela tvůrcům obsahu drtivou většinu příjmů. Podle Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) výdaje do internetové reklamy v Česku v roce 2022 vzrostly o 18 procent na rekordních 56,8 miliardy korun (kombinace výdajů v čistých a ceníkových cenách), za loňský rok by výdaje měly dále stoupnout zhruba o sedm procent na 60,8 miliardy korun. Největší nárůst inzertních výkonů zaznamenala display reklama, a to o 23 procent, a reklama ve vyhledávání s devítiprocentním meziročním zvýšením. Display reklamou se míní takzvané bannery, a to v obsahové síti, na webech a na sociálních sítích.