
Češi nevědí, jak pomoct obětem domácího násilí. Pod svícnem to chce změnit novou kampaní
Nezisková organizace Pod svícnem, která se zaměřuje na potírání domácího násilí, představila novou kampaň „Podej ruku“. Cílit má především na okolí obětí, které má možnost pomoct, ale často neví jak. Pomoct s tím má nový klip kapely Vesna i reklamní spoty.
„Domácí násilí zažívá každý čtvrtý člověk. Téměř sedmi obětem z deseti nikdo nepomůže, protože většina ani neví, jak mu může pomoct. Chceme to změnit,“ podotkla k nové kampani spoluzakladatelka Pod svícnem Michaela Studená.
Podle průzkumu agentury IPSOS pro organizaci Pod svícnem více než 60 procent Čechů deklaruje ochotu pomoct obětem domácího násilí, pouze polovina z nich ví, jaké kroky udělat. Sedmdesát dva procent obětí domácího násilí vypovídá, že jim nikdo nepomohl.
Jan Šátava z Flux Films, který se na kampani podílel, vysvětlil, že většina kampaní míří na oběti, a nikoli na jejich okolí, které jim může pomoct. Jedním z hlavních prvků kampaně je videoklip kapely Vesna k písni Běžela jsem lesem. V něm hrají Marek Lambora, známý ze seriálu Slunečná, a Eliška Křenková, která získala Českého lva za snímek Všechno bude, které Šátava ocenil za autentický herecký výkon.
Křenková uvedla, že se do kampaně zapojila proto, že si sama uvědomila, že nevěděla, jak by svému blízkému pomohla, pokud by takovou situaci pozorovala. „My všichni víme, že se domácí násilí kolem nás děje, ale když pak dojde na lámání chleba, moc nevíme, co o tom říct. Jasně, pomoc je jasná, ale kdy a jak co udělat, jsem moc nevěděl. Jsem rád, že naše práce může pomoct takto závažnému tématu,“ řekl Lambora, který se v kampani zhostil role agresora.
Boření stereotypů
Ve spotech vystupují i lidé, kteří sami pomohli svým blízkým. Zpěvačka Patricie Kaňok uvedla, že sama byla překvapená, když jí Studená vysvětlila častý archetyp násilníka: často oblíbený ve společnosti, do kterého by to okolí neřeklo. „Všichni si je představujeme jako zlé alkoholiky, ale často to tak není. Kampaň může pomoct i bořit tyto stereotypy,“ sdělila Kaňok s tím, že její babička odešla od partnera, který ji týral.
Dalšími pilíři kampaně jsou dva spoty a plakáty, které budou vyvěšeny po celé České republice. „Musíme oslovit všechny věkové i ekonomické skupiny. Násilí je všude kolem nás,“ podotkl Šátava. Spolu se spotem organizace spustila i webovou stránku podejruku.cz, kde návštěvníci najdou informace o tom, jak mohou pomoct, a kontakty na nonstop linku pomoci neziskové organizace ACORUS.
„Problematika není pro lidi, kteří jsou v násilném vztahu, tak jednoduchá jako pro nás v okolí. Je nutná trpělivost, zůstat na blízku a podat pomocnou ruku, až oběť bude připravená k činu,“ uvedla ředitelka ACORUS Jaroslava Chaloupková, jejíž organizace minulý rok pomohla devadesáti ženám k přesunu do azylového bydlení.
Sama uvádí příklad jedné jejich klientky, které její kamarádka při zjištění, že zažívá domácí násilí, ihned zařídila advokáta a azylové bydlení, přičemž klientka na to zatím nebyla připravena. Kamarádce se pak začala vyhýbat. Chaloupková proto doporučuje, aby se lidé s oběťmi bavili, jasně jim naznačili, že jejich situace není standardní, a odkázali je na neziskové organizace. Chaloupková také upozorňuje, že je potřeba trpělivost a zůstat obětem na blízku, dokud nebudou připraveny se situaci postavit.