České dráhy

České dráhy Zdroj: Harold/CC BY-SA

Souboj o železnice začíná. První bitva proběhne na lince Praha – Ostrava

Adam Kolář

České dráhy se už musely smířit s tím, že budou mít brzy hned dva konkurenty. Jediná šance na úspěch a především přežití, bude zásadní zkvalitnění služeb. Jak napsala na Reflex.cz minulý týden Adéla Knapová, mají co dohánět.

Jako první „zbraň“ vytasily České dráhy poskytnutí toaletního papíru zdarma. Jak velkorysé. Druhý tah, kterým chtějí své služby vylepšit, bude nasazení stevardek. Ty ovšem budou pouze v soupravách, které jsou nové nebo zmodernizované a na delších trasách. V budoucnu chtějí České dráhy koupit moderní soupravy od rakouských drah.

 

Nemohou si dávat na čas. Jejich služby chtějí co nevidět vyzvat na souboj dvě konkurenční firmy: RegioJet Radima Jančury (Student Agency) a Leo Express podnikatele Leoše Novotného ml. (syn bývalého majitele Hamé). Obě tyto firmy plánují start na rok 2012. Budou disponovat především zcela moderními vlaky a nadstandardními službami.

 

 

V případě Leo Expressu budou soupravy zcela nové a lehčí, tudíž bude jejich náklad na provoz nižší. Zato pořizovací cena projektu bude kolem 1,6 miliardy korun. Konkurenční RegioJet bude stát kolem miliardy. Náklady na provoz budou však vyšší, než u Leo Expressu. Jančura počítá se ziskem i přes to, že předpokládaná cena jízdenky z Prahy do Ostravy bude 150 korun. Některé spoje může také doplnit o své žluté autobusy.


Jak se mezi sebou tito dva konkurenti poperou, ukáže až čas. Jisté je jedno – České dráhy mají jen rok na to, aby se rapidně zkvalitnily – a nejde jen o ten toaletní papír. Konkurence totiž počítá i s internetem a televizí.