Letadlo

Letadlo Zdroj: Profimedia.cz

Tohle letadlo létá na použitý kuchyňský olej

Adam Kolář

Holandské aerolinky KLM vyvinuly palivo, které se skládá především z použitého kuchyňského oleje, převařeného v biopalivo. To by mělo posloužit k více než dvěma stům letům mezi Paříží a Amsterdamem.

Je to dokonalý způsob, jak snížit hranici tří procent skleníkových plynů, které má letecká doprava na svědomí. Alespoň do doby, kdy začnou létat hybridní letouny či letadla poháněná alternativními zdroji.

Šéf KLM, Camiel Eurlings zdůrazňuje, že vyjeté palivo nevyžaduje úpravu na motorech letadel, tudíž není finančně náročné. Zpráva je to tedy dobrá jak pro ekologa, tak pro ekonoma. Tím však plány holandské společnosti nekončí. Do budoucna chtějí vyvíjet další a lepší typy biopaliv, jejichž základním kritériem bude jejich využití ve stávajících motorech současných letadel. Použitý kuchyňský olej se rozhodli použít prý proto, že se to v současné době jevilo jako nejjednodušší a nejekonomičtější.

 

 

KLM jedná férově; bere v potaz i možný dopad biopaliv na ceny potravin či na stopy oxidu uhličitého, který vzniká během výroby. Společnost si paliva již otestovala na Boeingu 747 při letu s Air France v roce 2009. Tehdy byl jeden (ze čtyř) motorů poháněn směsí biopaliva a běžného leteckého benzínu, což inspirovalo i konkurenční aerolinky jako například britské Virgin či Japan Air.


KLM bude biolpalivo tankovat do svých letadel už od srpna. Je to fajn přístup – zatímco ropy je méně a méně, McDonald a jeho friťáky se nikdy nevyprázdní. Společnost také bude napřed před konkurencí. Evropská unie totiž přikázala aerolinkám, že do roku 2012 musí na každý let po Evropě snížit uhlíkové emise o tři procenta. KLM budou tedy první aerolinky, které Bruselu “odevzdají” své domácí úkoly.