Jak 42

Jak 42 Zdroj: Profimedia.cz

Jak moc je nebezpečné létání v Rusku? Moc. Zemře jeden na 300 000 pasažérů

Jan Rádl

Podle ruského hygienika Gennadije Oniščenka je každé desáté jídlo podávané na palubě letadla v Rusku nevhodné ke konzumaci. Podle všeho je však jídlo to poslední, čeho bychom se měli bát před vstupem na palubu ruského letadla.

Podle ICAO (Mezinárodní úřad pro leteckou dopravu) se sice už Aeroflot dávno neřadí mezi nejnebezpečnější aerolinky světa, ale jen proto, že ekonomická krize a nové podmínky ICAO pro létání do zemí Evropské unie donutily ruského giganta jednat. Aeroflot modernizoval své stroje a začal využívat i letadel výrobce Airbus, což byla v minulosti věc nevídaná. Situace ve vnitrostátní letecké dopravě se ale v Rusku k lepšímu nezměnila, a co víc, zastaralé stroje, kterými je tato země historicky proslulá jsou na a někdy i za hranicí použitelnosti.

 

Ruku v ruce se stářím strojů zdejší vnitrostátní dopravu poznamenává i výcvik pilotů a jejich chování. Jejich nejčastěji zmiňovanou slabinou je alkohol. Historky s opilými posádkami ruských letounů jsou legendární. Dotlačily i  prezidenta Medveděva k nevídanému kroku, že letos podepsal zákon, podle kterého je pivo bráno jako alkohol, stejně tak všechny nápoje obsahující více než jeho 10%.Aby bylo i pilotům jasno.

 

Statistiky, podle nichž se utváří žebříček bezpečnosti aerolinek, jsou stavěny jako poměr přepravených cestujících na jednoho mrtvého při nehodě. Do statistik tak nejsou započítány nehody bez obětí. Statistiku také lehce ovlivní velikost letadla a jeho zaplnění. V tabulkách je například Aeroflot silně podprůměrný, nikoliv však nejhorší. Pomyslný vrchol žebříčku nejnebezpečnějších aerolinek si již řadu let drží Čína a Indie. Pokud bychom se dívali pouze na čísla a nedali je do souvislostí, letecký zabiják číslo jedna jsou USA, kde od roku 1945 zahynulo 13 544 cestujících. Do tohoto počtu jsou však započítány i všechny oběti útoků z 11. Září 2001. V Rusku zahynulo za stejnou dobu „jen“ 7025 cestujících. Pokud však vezmeme v potaz počty přepravených cestujících, dospějeme k šokujícímu závěru.

 

Následující statistika čerpá data z databází Trading Economics a Aviation Safety Network. Zobrazuje data za období 2004-2009.

 

Ruská federace

USA

Čína

Indie

Přepravených osob

170 000 000

4 255 000 000

214 000 000

875 000 000

Nehod

40

192

11

12

Úmrtí

519

266

110

16

Bezpečnost

1:327 552

1:15 996 240

1:1 949 454

1:57 687 500

 

Jednoduchým výpočtem získáme bezpečnost cestování letadlem v daném státě. I v případě statistické chyby v řádu desítek je nepopíratelná skutečnost, že v Rusku na jednoho mrtvého připadá pouze tři sta tisíc přepravených cestujících, zatímco např. v USA je to téměř šestnáct milionů. V letecky „nejnebezpečnější zemi světa“ Indii potom dokonce 57 milionů.