Krabice živých

Krabice živých Zdroj: Archív

Češi sázejí na smrt: Za skon Václava Havla dva body

Kateřina Kadlecová

Holdujete hazardu? Nebo alespoň rádi sázíte? Co takhle veřejně si tipnout, kdo v roce 2012 umře? Nemorální, říkáte?

 

Už od roku 2003 soutěží skupinka recesistů/neznabohů/sociopatů (v aktuálním ročníku více než čtyřicetihlavá) ve velmi neobvyklé disciplíně, která to na olympijskou nikdy nedotáhne – jde o to, uhodnout, které z osobností veřejného zájmu nepřežijí daný rok. Hra na „počítání mrtvých“ se jmenuje Krabice živých, podle známého románu z koncentračního tábora od Norberta Frýda.

 

Funguje to takhle: zaregistrujete se na serverech Lopuch nebo Okoun, sepíšete si seznam dvaceti žijících lidí, u kterých předpokládáte, že do roka umřou, jednoho z nich označíte žolíkem a před začátkem ročníku odešlete svůj deadlist moderátorovi. Za každého vámi nominovaného, kdo během roku „vyskočí z krabice živých“, dostanete bod, za toho ožolíkovaného dokonce dva. Hraje se vždy 365 dní, a to od 1. října.

 

Protože byl tento podzim a počátek zimy na úmrtí velikánů dosti plodný, dokázal muž s nickem Badel, aktuální vůdce pelotonu ročníku 2011–2012, nasbírat už šest bodů z jedenadvaceti možných – kromě Ivana Martina Jirouse a dvou členů Kaddáfího klanu vsadil na Kim Čong-ila, na skon Václava Havla pak promyšleně umístil žolíka.

 

 

Ano, lze říci, že „z psychologického hlediska je to nesporně ventilace hostilních, cynických fantazií, slast z překračování hranic slušnosti“ – tak zní citace psychologa Slavomila Hubálka, kterou moderátor Krabice živých hrdě umístil hned na úvod webové stránky hry, spolu s adopční listinou prozrazující, že všechny fondy vybrané mezi účastníky soutěže jdou do korýtka hyeny čabrakové v pražské ZOO (na supa prý už soutěžícím nezbyly peníze).

 

Mnozí mohou odsoudit lidi kolem Krabice živých jako cynické hyeny – na druhou stranu, proč se smrti nevysmát do očí tím, že odhadnete její kroky? Aspoň takhle nějak obhajuje existenci oné ďábelské rulety již zmíněný Badel.

 

Podívejte se na googlovský „reklamní šot“ pro aktuální ročník Krabice živých: