Zpráva uvádí, že zdejší průměrné zpoždění je o 31 hodin delší než na druhém nejhorším letišti. Cestující zde na svůj let čekají týdny a v některých případech i měsíce.

Zpráva uvádí, že zdejší průměrné zpoždění je o 31 hodin delší než na druhém nejhorším letišti. Cestující zde na svůj let čekají týdny a v některých případech i měsíce. Zdroj: Youtube.com

Z REPORTÁŽE THE ONION: Časopis Business Week vydal žebříček kvality letišť. Na samotném dně je mezinárodní letiště Franze Kafky.
Zpráva uvádí, že zdejší průměrné zpoždění je o 31 hodin delší než na druhém nejhorším letišti. Cestující zde na svůj let čekají týdny a v některých případech i měsíce.
Hlášení na letišti FK: „Předčasně přistávající odlety a opožděně odlétající přílety mohou být zrušeny nebo zpožděny bez předchozího ohlášení.“
Na letišti je rovněž obtížné se orientovat. Stížnosti se týkají například systému vnitřní přepravy nebo extrémně dlouhých slepých chodeb.
Z výpovědi amerického turisty: „Člověk z ostrahy se mě 80 minut ptal: ,Jste, kdo říkáte, že jste? Jste, kdo říkáte, že jste?‘ Až mi napsal na hřbet ruky ,lhář‘ a nechal mě jít.“
6 Fotogalerie

Pozor na falešné zprávy! Podle The Onion existuje v Praze letiště Franze Kafky

Luděk Staněk

Zatímco my přejmenováváme pražské letiště po Václavu Havlovi, podle kanálu The Onion už existuje letiště Franze Kafky.

 

Zpráv je čím dál tím víc. Televizní zpravodajství často vypadá jako povrchní divadlo. Pokud vám to až doteď nedošlo, fake news vás o tom přesvědčí. Zpráva o pochodu zen-buddhistů Prahou, přičemž každý šel jinudy. Vánoční videopřání Zdeňka Škromacha, doplněné o grafické titulky, sdělující nejrůznější katastrofy po celém světě.

 

Zprávy o tom, že se ve Zlíně rozroste lyžařské centrum. Další a další podobné informace chrlí už několik měsíců do světa nová česká tisková agentura Infobaden (www.infobaden. cz). První podnik v Česku specializující se na fenomén falešného zpravodajství. Stává se tak shodou okolností ve chvíli, kdy do Evropy, konkrétně do Velké Británie, dorazila oficiálně vlajková loď fenoménu jménem falešné zpravodajství – televizní kanál Onion News Network. Je to fantastické: vypadá to jako zprávy, zní to jako zprávy, ale ve skutečnosti si to z klasického zpravodajství dělá legraci. Často je to však tak dobře vymyšlené, že to právě od běžného zpravodajství rozeznáte jen velmi těžko.

 

Fenomén tzv. fake news se v nejrůznějších obměnách objevuje už od osmdesátých let. Například snad slavná americká Daily Show With Jon Stewart, která se postupem doby stala tvrdou politickou satirou, začala jako typické falešné zpravodajství. Svoji inspiraci pořad našel mj. v kanadské parodii This Hour Has 22 Minutes, vysílané od roku 1993 partou komiků kolem novináře Ricka Mercera. Ten se postupně také vydal cestou politické satiry, ale v začátcích se jeho show tvářila jako regulérní zpravodajství, byť se vyžívala v politických parodiích (Mercer například inicioval petici, aby si jistý kanadský politik nechal změnit křestní jméno na Doris).

 

 

Ještě dříve, v roce 1988, začala parta studentů z univerzity ve Wisconsinu vydávat noviny jménem The Onion, specializované čistě na falešné (a značně legrační) zpravodajství. V roce 1996 se z The Onion stala stále populárnější webová stránka. A značka se rozrostla o Onion News Network – původně krátké videoreportáže na stránce The Onion, postupně pak regulérní komediální seriál.

 

V Česku je známá (a na YouTube dokonce do češtiny přeložená) reportáž ze smyšleného pražského letiště Franze Kafk y, kde na cestující čekají nejrůznější kafkovské nástrahy typu neexistujících letů, dlouhých zpoždění, byrokratických zaměstnanců a celkově skličující atmosféry. I když je video místy skutečně hystericky vtipné (včetně citací domnělých zaměstnanců letiště, kteří vypadají jako rakousko-uherští vojenští byrokraté), nejfantastičtější na celé reportáži je to, že se najdou lidé, kteří ji vezmou vážně.

 

 

Právě tohle je krása fake news – lidé, kteří jsou ochotni věřit jakékoli blbosti jen proto, že se tváří jako zpravodajství. Videa postupně začala nabírat pro stále rostoucí The Onion na významu. Právě proto vznikl projekt ONN, parodující svět televizního zpravodajství, především toho kontinuálního, čtyřiadvacetihodinového.

 

Úspěch ONN je přitom založen na dvou věcech – naprosto věrném napodobení vizuálního stylu zpráv a na využití toho, jak se současná televizní novinařina bere vážně. Některé postupy si přitom o parodii přímo říkají. Typickým příkladem je živá komunikace mezi moderátorem ve studiu a reportérem v terénu. Ten druhý už není sběračem informací o události, ale je její součástí a vzhledem k tomu, že místo toho, aby se něco dozvěděl, musí stát a povídat si s moderátorem, o ní často neví vůbec nic.

 

 

Zábavné je i klišé samotného spojení – moderátor se většinou ptá otázkou, na kterou reportér vždy odpovídá kladně, i kdyby měl v následující větě moderátorův předpoklad nenápadně popřít. V Česku tenhle fígl dotahuje do naprosté absurdity například Nova, jež má občas své reportéry v živém vysílání postavené na střeše vlastní budovy zpravodajství, jen aby měl divák dojem, že se něco děje.

 

ONN všechna tato klišé obratně využívá, takže v terénu pro ni pracuje například reportér Michael Falk, autista, který velmi často nechápe, na co se ho Alvarezová ptá, a například při reportáži o muži, jehož srazil vlak, vážně řeší, zda vlak vyšel ze srážky bez úhony. Jednoznačným důkazem toho, že ONN skutečně fungují, je fakt, že část týmu, který pro zpravodajské vysílání Onion News Network vytvářel grafiku, najal největší americký zpravodajský kanál Fox News, aby mu vytvořil modernější design. Což o paradoxním vztahu, lépe řečeno prorůstání světa falešných a skutečných zpráv, vypovídá více než cokoli jiného.

 

 

Webová stránka Infobaden, jež nedávno vstoupila na český trh falešných zpráv, se světem The Onion i dalších fake news zjevně inspirovala. A její nástup nemohl být spektakulárnější – hned několik prvních zpráv Infobadenu začalo cirkulovat po sociálních sítích jako zprávy pravdivé. A stejně jako The Onion i Infobaden září nejvíc v situacích, kdy média ztrácejí hlavu – po letecké tragédii u Jaroslavle vydal Infobaden zprávu o tom, že čísla 4, 15 a 63 vyřadil ministr školství Dobeš z osnov. Což byl vzhledem k mediálnímu šílenství okolo smrti našich tří hokejistů dokonalý vtip.

 

Infobaden, jehož autoři vystupují striktně pod smyšlenými identitami, má dnes přes sto článků a zjevně se rozjel do solidních rozměrů, byť samozřejmě není tak rozsáhlý jako tvorba The Onion, psaná desítkami autorů. Jako korekce čím dál šílenějšího světa médií ale funguje.

 

Pět zpráv z The Onion, které citovala média

1. AMERICKÝ KONGRES SE BUDE STĚHOVAT Z WASHINGTONU, POKUD NEDOSTANE NOVOU BUDOVU
Napsáno jako běžná zpráva o tom, že nějaký hokejový klub vyhrožuje stěhováním z města. Až na to, že místo stadiónu šlo o Kongres. Číňané z toho evidentně měli velkou radost – Beij ing Evening News z toho udělaly hlavní zprávu. A dokonce The Onion citovaly coby zpravodajskou agenturu.

2. AMERIKA CHYSTÁ VÝJIMEČNÝ STAV
Ve fantasticky natočeném klipu, jejž na YouTube najdete pod klíčovými slovy Illuminati Warning The Onion předstírali vystoupení jakéhosi amerického kongresmana, který předčítá plénu utajenou zprávu o mimozemšťanech a chystaném robotickém spiknutí v Americe. Existují obavy, že někteří lidé v Americe klip považují za pravý dodnes.

Barrack ObamaBarrack Obama|Youtube.com3. OBAMA NAPSAL ŠÍLENÝ MAIL O 75 TISÍCÍCH SLOVECH
Zprávu převzal Fox Nation, web nejsledovanější americké zpravodajské televizní stanice. Ta je hystericky protiobamovská, takže to prostě nebyl problém.

4. HARRY POTTER A SATANISMUS
Zpráva The Onion o tom, že filmy s Harrym Potterem odstartovaly mezi nejmenšími diváky vlnu zájmu o satanismus, byla hojně citována katolickými médii v USA a dala mnoha lidem záminku k tomu, mocně se rozčilit a nadávat na obecnou bezbožnost.

5. DĚTSKÝ PACIENT DOSTAL CHARITU PRO DĚTSKÉ PACIENTY DO KONKURSU
Onion News Network a jejich skvělá parodie na ranní televizní bloky odvysílaly zprávu, že dětský pacient jménem Chad dostal do konkursu charitu, jež plní přání nemocným dětem prostě tím, že si přál nekonečné množství dárků. Charita musela zprávu oficiálně dementovat poté, co ji kontaktovalo větší množství médií.