Před patnácti lety porazil počítač Deep Blue šachového mistra Kasparova. Rozeberme si jejich partii a její důsledky
Říká se jí královská hra a platí o ní, že šachmaty dělají člověka. A před patnácti lety (1) v ní na královská kolena srazil počítač DeepBlue (2) šachového velmistra Garri Kasparova.
To, že dnes už o Garrim neví ani šachový svět (3), ani postsovětská politická scéna (4), natož jeho ázerbajdžánští soudruzi (5), by nás až tak trápit nemuselo. Bohužel svět zapomněl i na onoho zdárného synka méně známého tatíka DeepThought (6), kisnu postavenou v IBM.
Garrimu se sice nelíbil průběh zápasu (7), zvláště pak protihráčův doping (9), a rovněž upadlo v zapomnění, že dokument Game Over (10): Kasparov and the Machine (11) naznačil, že celý zápas byl jen trikem IBM ke zvýšení cen (12) akcií. Naštěstí nezapomněl na možnost dál šoupat (13) figurama (14) po šachovnici (15), a nejeden z nás tak může ve své dlani obehrát celý svět.
Ale já mám stejně radši dámu (17).
Vysvětlivky:
(1) přesně 11. května 1997
(2) deep – hluboký, blue – konzervativec
(3) ChessWorld
(4) založil opoziční alianci Другая Россия
(5) člen Komsomolu a KSSS
(6) deep – vřelý, thought – úmysl
(7) ten v roce 1989 dostal od Kasparova šach i mat (8)
(8) pro tuto situaci se vžil termín iPat
(9) technici IBM zasáhli do programu
(10) game – zvěřina, over – během
(11) Kašpárkov a mašinka, lidová pohádka
(12) tzv. cen-buddhismus
(13) ShowPad, herní simulátor od Apple, který nikdy nespatřil světlo světa
(14) přehlídka studentských kreseb
(15) chesse – sýr (fr.), board – výbor; výborný sýr (16)
(16) přesmyčka, že čas nazrál k výhře
(17) dá mu, nedá mu, dá mu, nedá mu…
Pozn.: Na kresbě v záhlaví článku je konec hry - střelec Černý dává mat bílému koni Bílému…