Klid už nebude ani v letadle. Virgin zavádí volání z mobilů na palubě
V úterý Virgin Atlantic oznámil, že svým cestujícím nabídne mobilní volání a posílání SMS přímo z paluby letadla. Do konce roku bude tato služba zavedena do dvaceti letadel z letového parku aerolinek. Je to dobrá zpráva?
Celý systém bude využívat v zámoří méně rozšířenou a v dnešní době poněkud zastaralou síť GSM. V kabině cestujících budou na stropních panelech instalovány malé GSM stanice. Právě instalace zařízení přímo nad hlavami cestujících sníží riziko poškození palubních přístrojů na minimum, jelikož telefon nebude signál marně „hledat“ po letadle.
Telefonování za letu si ale nebude moci vychutnávat každý majitel mobilu. Předně, služba bude zpoplatněna aerolinkou. Z technologických důvodů si také nezavolá nikdo, kdo nepoužívá operátory Telefónica O2 nebo Vodafone. Právě tito dva operátoři totiž stále používají standardu GSM. V USA velmi oblíbený Verizon a Sprint využívá sítě CDMA, kterou systém Virgin Atlantic prozatím nenabízí.
Veřejností se šíří námitky na počínání dopravce. Podle jistých názorů znepříjemní volání z paluby cestujícím život a spolucestující s mobilem u ucha je bude pouze otravovat. Virgin Atlantic na tuto výtku zareagoval slovy, že nová služba bude určena pouze pro výjimečné situace a zároveň ji bude moci používat jen šest cestujících zároveň. Jelikož je ale služba zpoplatněna, výjimečná situace bude, zdá se, každá, při níž bude cestující ochoten zaplatit.
Proč vypínáme mobily?
Nabízí se otázka, proč jsme tedy doteď mobilní telefony na palubě letadla museli vypínat. Pravda je taková, že existuje jistá pravděpodobnost, že mobilní telefon snažící se komunikovat se sítí může způsobit indukci napětí na neodstíněných palubních přístrojích letadla. Přestože je tato pravděpodobnost velmi malá, dopravci pro jistotu zapnuté mobilní telefony zcela zakázali.
I po zavedení volání z paluby bude ovšem platit zákaz používání mobilního telefonu pro fázi startu a přistání, kdy se pilot musí spoléhat pouze na přístrojovou techniku. Ve fázi letu, kdy je stroj řízen autopilotem, tento problém do jisté míry odpadá.
Ve výšce deseti tisíc metrů nad zemí byste si však běžně s mobilním telefonem stejně nezavolali. I kdybyste zázračným způsobem nalezli ve stratosféře signál, GSM síť není připravena na telefon, který cestuje rychlostí 900 kilometrů za hodinu.
Novou službu Virgin Atlantic nelze brát za revoluční počin, spíš jde pouze o další způsob, jak napumpovat do letecké dopravy pár dolarů navíc. První, kdo volání z letadla umožnil, byly v roce 2008 dubajské Emirates.
V evropských zemích, kde se poslední léta daří low-cost aerolinkám, se této vymoženosti asi jen tak nedočkáme. Je to dobře, nebo špatně?