Karlovarský festival představil soutěž. Dal v ní šanci Čechům
Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, který otevře brány už 29. června, odhalil hlavní část oficiálního programu letošního ročníku. Po roční pauze máme v hlavní soutěži opět českého zástupce.
Společnost bude mít mimochodem velmi atypickou. Letos se totiž do výběru nedostali zástupci tradičních kinematografií, jako jsou USA či Německo, a ke slovu se naopak dostaly trhy jindy spíše upozaďované: nechybí snímky z Portugalska, Pákistánu, Řecka, Kanady či Mexika.
České želízko v ohni nese (poněkud nečeský) název Polski film. Pochází z dílny režiséra Marka Najbrta. "Přišel s úplně novým žánrem reality-filmu a jako ke všemu novému, je i k němu třeba k přistupovat s otevřenou myslí. Přece jen je to něco, na co nejsme úplně zvyklí,“ představil film umělecký ředitel přehlídky Karel Och.
Podívejte se na trailer:
V hlavní soutěžní kategorii mají své místo i filmy ze zemí, které pomalu táhne ke dnu ekonomická krize. Alegorický obraz potíží současného Řecka najdeme v existenciálním dramatu filmového debutanta Ektorase Lygizose Chlapec pojídající ptačí zob a mezinárodní premiéru si v Karlových Varech odbude i údajně uhrančivý filozofující western Na slaměné cestě (Estrada de Palha), který vznikl v portugalsko-finské koprodukci.
Talenty mezi filmaři střední a východní Evropy hledá stále prestižnější soutěžní sekce Na východ od Západu, kterou zahájí slovensko-český debut režisérky Ivety Grófové Až do města Aš. Domovinu v této kategorii zastupuje i snímek Poupata, který už se letos může pochlubit oceněním Český lev za nejlepší film. A trochu "Česka" obsahuje i koprodukční film polského režiséra Piotra Mularuka Yuma o životě na polsko-německém pohraničí. Milovníky netradičních romantických komedií pak určitě potěší bulharský Praktický průvodce Bělehradem za zpěvu a slz.
Na tuzemskou stopu mimochodem můžeme narazit i v soutěži dokumentárních filmů, kterým vévodí dva české dokumenty. Prvním je fotbalová sonda Dva nula od tvůrců České rapubliky Pavla Abraháma a Tomáše Stejskala, druhým pak nový časosběrný dokument Soukromý vesmír od Heleny Třeštíkové.
Pozoruhodné zážitky nabídne také oblíbené Fórum nezávislých. Například road movie Noor vypráví příběh člověka, který tápe nad svou vlastní identitou a potácí se na hranici mezi svou mužskou a ženskou stránkou. A netradiční námět zvolil i Miroslav Momčilović, autor snímku Smrt člověka na Balkáně: v jednom záběru zachycuje pozdvižení, k němuž dojde v bytě poté, co se jeho obyvatel rozhodne spáchat sebevraždu.
Právě tento snímek mimochodem zafungoval jako inspirace pro jednu ze sedmi besed, které se uskuteční v rámci speciálních festivalových aktivit časopisu Reflex. Ten se coby partner přehlídky rozhodl otevřít ve Varech vlastní prostor a na jeho platformě představit nejzajímavější témata právě formou debat s diváky a čtenáři. Jiří X. Doležal tak kupříkladu povypráví o fenoménu reality show, který poznal na vlastní kůži, Adélu Knapovou zase zaujal například film věnovaný školní šikaně či únosům muslimskými fundamentalisty.