Utratili byste milion a půl za virtuální sekáček? Na obzoru je neobvyklý experiment
Na obrazovce září bílá místnost. Uprostřed ní se vznáší černá krychle, která odhalí svůj obsah jedinému z mnoha "hráčů" - tomu, který ji rozbije posledním z nespočtu kliků. Víme jen, že uvnitř najde něco "skutečně úžasného, absolutně unikátního". A otázka zní: Byli byste ochotni zaplatit velké peníze za výrazně vyšší šanci, že tím šťastlivcem, který zjistí, co je uvnitř, budete právě vy?
Peter Molyneux je vlastně takový Steve Jobs videoherního průmyslu. Přestože má podle mnohých fanoušků autor skvělých počítačových her (za mnohé můžeme jmenovat "božské" strategie Dungeon Keeper nebo Populous) nejlepší roky už dávno za sebou, přichází se stále s novými a novými nápady.
Ve svém nejnovějším projektu, na němž pracuje Molyneuxovo nové studio 22 Cans, si chce podle webu časopisu New Scientist pohrát s naší psychikou; otázkou, jak se po sociálních sítích šíří unikátní zpráva, lidskou touhou po jedinečnosti a především ochotě za ni zaplatit.
První z celkem 22 experimentů, jehož se budeme moct zúčastnit prý už za několik týdnů, se jmenuje prozaicky - Zvědavost. Účastníci (hráči) budou mít jediný, ne příliš záživný úkol - klikat na postupně se rozpadající černou krychli na své obrazovce tak dlouho, až pukne a svěří svůj tajný obsah tomu člověku, který zasadí finální úder.
Těm nejzvědavějším hráčům nabídnou tvůrci ke koupi virtuální nástroje, které jejich údery zesílí. Úder nejlevnějším, železným sekáčkem za dolar bude silnější desetkrát. Nejdražší, diamantový sekáček, jenž zvýší účinnost klikání rovnou stotisíckrát, pak bude existovat v jediném exempláři a majitel za něj bude muset zaplatit astronomických 77 tisíc dolarů (tedy něco málo přes 1,5 milionu korun).
"Je to neuvěřitelná částka," přiznává Molyneux, kterého může leckdo podezírat z toho, že jen zkouší, co snese dnešní konzumní společnost. Cíl projektu je prý ale trochu jinde - tvůrci chtějí zjistit, jak ve virtuálních podmínkách funguje psychologie monetizace a lépe tak pochopit tužby hráčů videoher.
Tím však experiment nekončí. Jakmile vítěz pozná, co krychle obsahuje, začne druhá fáze. V ní bude Molyneuxe zajímat, jak daný člověk s informací naloží a jak se bude dál šířit v komunitě. "Budeme se spoléhat jen na sociální média. Jak ten člověk dokáže ostatním (že právě on krychli otevřel, pozn. red.)? To bude samo o sobě fascinující součástí tohoto experimentu," uzavírá podle New Scientist Molyneux.
Vzbudil ve vás zvědavost?