Špína Londýna. Opravdový život tradiční elity londýnského podsvětí
Joe Pyle starší byl jednou z nejobávanějších postav londýnského podsvětí po desítky let. Jeho rodina ovládala většinu organizovaného zločinu v britské metropoli. Od nočních klubů po obchod s čímkoli. Právě lidé jako Joe Pyle starší a jeho kolegové vždy sloužili filmařům typu Guye Ritchieho za předobraz drsňáků z polosvěta. V roce 2007 Joe Pyle starší zemřel a s ním i část britské gangsterské tradice.
Jocelyn Bain Hogg je fotograf, který miluje Londýn a tradice. Jeho dokumentární série šly vždy po odvrácených stranách britské společnosti. V roce 2002 vydal dokumentární cyklus The Firm, v němž ukazoval život britských gangsterů, od velšských pouličních gangů po aristokracii britského podsvětí, což byla právě rodina Joea Pylea.
O téměř deset let později se k Pyleovým vrátil a nafotil sérii The Family, aby ukázal, jak se podsvětí v Londýně mění. „Chtěl jsem vidět, jak si Pyleové po smrti starého pána poradili. Tradiční londýnské podsvětí se jeho smrtí prakticky rozpadlo, přišly ruské, albánské a další gangy a rodina se octla pod ohromným tlakem,“ říká Bain Hogg, když se mu na několikátý pokus dovolám na jeho mobil. „Zajímalo mě, zda to ustojí, nebo ne.“
A Pyleové to ustáli. Rodina se stáhla na jiholondýnské předměstí Mitcham a přeskupila sebe i celý byznys. „Hodně mi připomínají mafiánskou rodinu Sopránů z amerického seriálu. Ti také operovali v New Jersey, vlastně na okraji velkého města. U Pyleových je to podobné. Stáhli se a vytvořili si svoje výsostné území, ze kterého operují. Ale nedejte se zmást – když s nimi jdete v centru Londýna, dostanou se do jakéhokoli klubu a nikde neplatí. Bez ohledu na to, zda podnik patří ruské mafii, kosovským Albáncům, nebo komukoli jinému. Dokázali si udržet jméno a respekt,“ říká Bain Hogg.
Rodinu dnes vede Joe Pyle mladší, podle mnoha zdrojů extrémně inteligentní a extrémně bezskrupulózní následník trůnu, jehož podporují jeho bratři. Část z nich Joe Pyle starší před mnoha lety adoptoval s jediným cílem – udržet rodinu silnou i po své smrti. Což se mu zjevně povedlo.
Když se Jocelyna ptám, co je zdrojem příjmů Pyleovy rodiny, jenom se rozesměje. „Kdybych se kohokoli z nich na tohle ptal, tak jsem to nenafotil a možná už si s tebou ani nepovídám. Neexistovalo, abych během focení strkal nos, kam nemám.“ Namítám, že rodinu Sopránů také oficiálně živil odvoz odpadků. „Pokud vím, to, čemu se veřejně věnují, je zábavní průmysl. Pořádají boxerské zápasy, včetně ilegálních, dělají producenty několika známým britským rapperům,“ říká fotograf.
A je celkem zřejmé, že Pyleovi do zábavního průmyslu počítají i výrobu porna. Do dalších podrobností ale Bain Hogg jít nechce. „Nejsem expert na kriminalitu, já jen dokumentoval jednu rodinu.“ Během práce měl prý k Pyleovým neomezený přístup, přičemž finální výběr fotek byl na něm. „Asi dvě se jim nelíbily, ale já je stejně zařadil. Jinak s nimi nebyly problémy. Na začátku se mi jeden člen rodiny postavil před foťák a začal pózovat. Já na to, že tenhle druh fotek nedělám. Nebyl s tou odpovědí zrovna spokojený, už to vypadalo špatně, ale pak přišel Joe mladší a říká: ,Tohle je Jocelyn a ten prostě tenhle druh fotek nedělá.‘ A byl klid. Tahle věta se pak stala takovým opakovaným fórkem a já mohl fotit, co jsem chtěl.“
Fotograf se už během práce na knize The Firm naučil, že focení gangsterů je vlastně specifická disciplína. Podle něj jsou tak trochu jako děti – chtějí vypadat drsně. A čím drsněji si na fotkách připadají, tím lépe se cítí. Pyleovi v tomhle ohledu nejsou výjimkou. Avšak i tady vidíte rozdíly. Zatímco Joe mladší jako hlava klanu je na fotkách vždy věcný a inteligentní, lidé kolem něj se často snaží nevypadnout z gangsterské role. A to i během běžných událostí, jako jsou oslavy narozenin, pohřby a další události, jež Bain Hogg ve své knize také dokumentuje a které ukazují, že i nejobávanější britští gangsteři žijí „obyčejný život“.
Fotograf přitom tvrdí, že si život gangsterů nikdy neromantizoval, pobyt mezi nimi mu ale vzal poslední zbytky iluzí. „Není na tom nic úžasného ani romantického. Je to tvrdý, drsný, nebezpečný a stresující život, který by podle mého názoru chtěl doopravdy žít jen málokdo. Já osobně třeba vůbec ne.“ A i přesto, že k rodině Pyleů cítí cosi jako respekt, na otázku, kde bude v londýnské gangsterské hierarchii jejich rodina za deset let, odpovídá zcela napřímo. „Nevím. Ale pokud se bude někomu chtít, může to jít zkusit s foťákem zjistit. Já to však už dělat rozhodně nebudu. Já mám dost.“
MUŽ, KTERÝ ŽIL S GANGSTERY
Jocelyn Bain Hogg začínal jako nájemný fotograf pro filmové produkce, než začal pracovat pro britské i mezinárodní noviny a časopisy od Harper’s Bazaaru a GQ po Sunday Times a Stern.
V roce 2001 šokoval dodnes vystavovaným dokumentárním souborem The Firm, který zcela otevřeně a poměrně šokujícím způsobem představoval život v britském kriminálním podsvětí. Následovaly dokumentární soubory Idols + Believers, jež dokumentovaly život celebrit a jejich obdivovatelů, a Ibiza Rocks (knižně vyšlo pod názvem Pleasure Island) o životě na mejdanech pořádaných každé léto na ostrově Ibiza.
Jeho posledními projekty jsou British Youth, sledující mladé lidi ve Velké Británii, a především The Family, dokumentující život kriminální rodiny Pyleových. Kniha vyšla v nakladatelství Foto8 a je k dispozici v brožované verzi za 45 liber nebo v limitované vázané edici.
Když se nevěnuje dokumentům, pracuje jako reklamní fotograf.
Jeho práce najdete na adrese www.jocelynbainhogg.com