Boris Bikes

Boris Bikes Zdroj: Profimedia.cz

Boris Bikes: ďábelsky dokonalá městská kola v Londýně

Luděk Staněk

Je to tak zoufale jednoduché a přitom geniální, až to bere dech. Přijdete ke sloupu, který načte vaši kreditku, zaplatíte 5 liber na týden - a od té doby máte kdykoli k dispozici kolo. A pokud nechcete jezdit déle než půl hodiny, máte kolo dokonce zdarma.

 

Po zaplacení dostanete lístek s číselným kódem, kterým odemknete kolo ze stojanu a jezdíte. Kolo pak zase do kteréhokoli stojanu vrátíte. Při každém dalším půjčení se identifikujete kreditkou, kteru jste platili na začátku - ale už nezadáváte pin. Samotná kola jsou prostá a bytelná. Jediným prvkem, kterým se dá hýbat, je výška sedla.

 

Kolo je poměrně těžké a mezi velkými skupinami cyklistů, které se v létě po Londýně prohánějí, rozhodně nebudete nejrychlejší. Prý je to tak schválně, aby kolo nebylo nebezpečně rychlé. Ze stejného důvodu má pouze tři převody, což může cyklisty zvyklé na horská kola s neustále cvakající přehazovačkou překvapit. Ale i ti po chvíli zjistí, že v rovinatém Londýně jim tři převody budou bohatě stačit.

 

Kola jsou fantastická, pokud už Londýn trochu znáte. Díky tomu nebudete mít primární potíže s orientací a máte šancizkrátit si především kratší a středně dlouhé trasy. A také poznat Londýn trochu jinak. Doprava je tu k cyklistům vstřícná. V centru využíváte pruhy pro taxíky a autobusy.

 

I když vám po nějaké době otrne a začnete projíždět opačným směrem jednosměrky, kreativním způsobem využívat chodníky a páchat další "zvěrstva", nikdo na vás nebude hulákat, pokud se budete chovat rozumně a nebudete ohrožovat sebe či ostatní (čím netvrdím, že pokud to uděláte před policistou, nebudete mít malér). No a samozřejmě maximálně oceníte kola v okamžiku, kdy přestane po půlnoci jezdit metro.

 

V tu chvíli je ale klíčové mít důležitou pomůcku - smartphone s aplikací BarclaysBikes. Ta vám umožní v reálném čase vidět, kde je od vás nejbližší stanoviště kol a kolik volných kol, případně volných míst na zaparkování kola tam právě je. A právě tahle věc posouvá celý nápad z kategorie „geniální“ do kategorie „jednoduše boží“.

 

Jinak myslete na to, že na každém stojanu bude vždy několik kol porouchaných - poznáte je podle svítícího červeného světla. Ty čekají na příjezd mobilní opravny, které pravidelně Londýn křižují, stejně jako "náklaďáky", které po nocích vyrovnávají počet kol na stojanech. (Každou noc totiž logicky většina kol zmizí z centra do okrajových částí či k nádražím, případně zastávkám nočních autobusů).

 

A mimochodem - kola spadají pod londýnský dopravní podnik TFL a údajně má jít o jedinou část dopravního systému města, které má být schopna si na sebe sama vydělat.

 

Sledujte Luďka Staňka na Twitteru.