Všichni chceme vědět, co přinese budoucnost. Ale jedině kulturní oddělení Reflexu to opravdu ví
Rok 2013 bude. To už teď víme s naprostou jistotou. A když už bude, měli bychom ho prožít náležitě kulturně. Pojďme se nejprve podívat, jaké nás čekají obecné trendy.
Po letošním úspěchu Kickstarteru, webu, který umožňuje prakticky každému sponzorovat svého oblíbeného muzikanta/výtvarníka/literáta …, dojde zjevně v roce 2013 k dalším pokusům rozjet prostřednictvím podobných projektů větší akce. V praxi to bude znamenat, že zjistíme, zda se u nás chytne domácí platforma Hithit.cz, nabízející prakticky totéž co ve světě Kickstarter. Obecně jsem velmi skeptický, ale v tomhle případě se budu nesmírně rád mýlit.
V hudbě se zjevně, alespoň v Česku, bude dále rozšiřovat propast mezi rádiovým popem a klubovou kulturou. K tomu přispěje i fakt, že budeme nuceni absolvovat další televizní talentovou soutěž, naprosto zbytečnou SuperStar, vysílanou na Nově. Zbytečnou už proto, že z posledních talentových soutěží víme, že Česko už žádný talent prakticky nemá a SuperStar již rozhodně ne. (Ale k televizím později.)
Rok 2013 chystá i vydání několika „velkých“ a očekávaných alb, byť ne vždy asi půjde o nějaké hudební přelomy. Nové desky chystají mimo jiné Alice In Chains nebo Black Sabbath. V prvním případě bude určitě zajímavé zjistit, jak celý ten grunge obstál tváří v tvář času a velkým dávkám heroinu. V případě Black Sabbath to je jiná – nic nebude budit takovou zvědavost. Black Sabbath nevydali desku od roku 1995, navíc za mikrofon se má vrátit Ozzy. Po pětatřiceti letech. Vůbec nezkoušejte přemýšlet o tom, že pětatřicet let je více než dvojnásobek doby, jež utekla mezi smrtí Adolfa Hitlera a založením Beatles...
Divný pocit, že ano? Desku má vydat i víceméně zapomenutý Eminem, Lady Gaga, Pearl Jam nebo Johnny Marr, bývalý kytarista The Smiths. Vliv velkých nahrávacích společností bude dále klesat, bude stále probíhat boj s internetovými piráty, do kterého by možná mohl zásadním způsobem promluvit ze svého novozélandského domácího vězení Kim Dotcom, zakladatel slavného Megauploadu. Ještě před tím, než proběhne soud o jeho vydání, se totiž Dotcom pokusí prorazit se svou novou službou Mega, jež by měla umožnit sdílení souborů způsobem, který nepůjde legálně napadnout. To bude legrace. Nejen pro hudební, ale i pro filmový průmysl.
I tam bude rok 2013 zábavný. „Je to znát na každém festivalu. Na každém filmovém trhu. Dokonce i u nás na Barrandově: vliv Asie, a především pak Číny na světovou kinematografii sílí. Loni se poprvé stalo, že americký film (Looper)při premiéře vydělal víc peněz v Číně než v USA, a lze očekávat, že snaha hollywoodských producentů prosadit se v Asii dále poroste. Otázkou je, jestli by se právě tahle cesta nemohla stát spásou pro stále vylidněnější kina. Letošní rok prý přinejmenším naznačí,“ tvrdí moje drahá kolegyně Tereza Spáčilová.
A ve své přímočarosti nám pro rok 2013 prorokuje pro někoho uklidňující, pro jiného nervující déjà vu: „Zní to jako vtip, ale nejočekávanější filmy roku 2013 jsou ty, které už jsme vlastně viděli. Nikoli kdysi dávno – loni, předloni, maximálně před pár lety. Žebříčku hlavních událostí totiž vévodí remaky a x-tá pokračování osvědčeného: druhý Hobit, třetí Iron Man, pátá Smrtonosná past a samozřejmě další Abramsův Star Trek, IMAXová verze za bezmála čtyři miliardy korun. Rafinovaně dávkované ukázky se sherlockovským Kirkem hltají fanoušci na internetu už od Vánoc, takže ano, zřejmě to bude ,ta‘ událost. Nicméně, nebylo by krásné, kdyby se jí místo jmenovaných stalo třeba Luhrmanovo zpracování Velkého Gatsbyho? Když nic jiného, od Moulin Rouge už uplynulo na tucet let a nikde žádný Moulin Rouge 2. To přece zaslouží ocenění!“ Nejsem si jistý, Terezo, ale to je jedno. Každopádně díky.
Petr Volf tvrdí, že ve výtvarném umění bude jednoznačnou událostí roku výstava bratří Chapmanů, vůdčích osobností kdysi důležitého, dnes už spíše institucionalizovaného a skvěle marketovaného hnutí Young British Artists, jež proběhne od 2. října 2013 v pražském Rudolfinu. Pokud je pravda, co Petr říká, totiž že asi 60 procent prací by měli Chapmanové dělat speciálně pro tuto výstavu, bude to skutečná bomba. A Petr si zase tak často nevymýšlí. Ve výtvarném umění se dá spekulovat o tom, že bude ještě více slyšet o mladých umělcích vzešlých z graffiti scény, jako jsou Point, Pasta nebo Masker, protože i jejich marketing byl letos neuvěřitelně silný. A jiný módní trend zatím není v dohledu.
Pokud vás bere divadlo, pak si hlídejte Národní, kde by se podle našich redakčních znalců přes „prkna“ měl objevit v roce 2013 Dušan Pařízek se svou verzí Zahradní slavnosti, nejznámější a nejdůležitější hry Václava Havla. Což by mohlo vyvolat slušnou odezvu.
Co se televizí týče – zde těžko říct. Trhem by mohla zahýbat Česká televize, která vrhla do výroby neuvěřitelné množství původních formátů v situaci, kdy konkurence je velmi opatrná a šetřivá. Co z toho vzejde, je otázka (všichni se modlíme, aby to nebyly další Ententýky), ale určitě by to mohla být sranda. Otevřou se další dva specializované kanály – Nova pustí Smíchov, projekt s nejhloupějším jménem v historii televizního vysílání na našem území vůbec. A Prima se pak vymezí speciálním programem na dokumenty.
Co se týče seriálové tvorby, především díky Primě jsme letos zkrátili u důležitých seriálů díru mezi uvedením v cizině a u nás z desítek let na několik sezón, což není špatné. Ale pak si člověk uvědomí, že loni byla v Americe Teorie Velkého třesku nejsledovanějším seriálem vůbec, a podívá se na jeho sledovanost v Česku – dojde mu, že to zas tak dobré není. Pokud patříte ke stahovací kultuře, budete frčet na Homelandu nebo na posledních sériích seriálu Breaking Bad, v Česku uváděného jako Perníkový táta. Čemuž se nikdo nebude divit, protože Homeland je skvěle rozjetý a Breaking Bad se řítí do pekla vzrušujícími serpentinami. Jo a BBC začne natáčet třetí sérii Sherlocka, na což mě mile upozornila kolegyně Kateřina Kadlecová.
Ta vedle zániku několika tištěných literárních periodik zavěštila o tom, co vyjde (a asi při tom koukla někam do edičních plánů). V češtině se prý na podzim dočkáme historického románu Předveďte mrtvé, za nějž Hilary Mantelová v říjnu získala svou již druhou Bookerovu cenu (do češtiny knihu pro Argo právě překládá Michala Marková). Orhan Pamuk by měl mít pomalu hotový svůj román o istanbulském prodavači jogurtů, Dan Brown snad konečně dopsal další paranoidní tirádu s Robertem Langdonem v hlavní roli a na podzim v Odeonu vyjde třetí, závěrečný díl Murakamiho strhujícího románu 1Q84.
A to by bylo tak nějak všechno. Hezký rok přejeme.
Sledujte Luďka Staňka na Twitteru.