Neskutečné lajdáctví: Na dálnici do Ostravy chybí podkladová vrstva, hrozí zbourání
Neuvěřitelnou zprávu o stavu dálnice D47 oznámilo ministerstvo dopravy. Důvodem, proč se tato vozovka neustále vlní a propadá, je prý skutečnost, že pod asfaltovým povrchem chybí kamenná drť, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice tak bude podle expertů zřejmě třeba bourat.
Chybějící štěrkovou vrstvu v podloží ukázaly průzkumné sondy. Celkem jich ministerstvo plánovalo zhruba stovku. Výsledky jsou k dispozici od desítek z nich a chybějící materiál v konstrukční vrstvě podle ministra dopravy potvrzují všechny. Přestože ŘSD na problematickém úseku už dříve uskutečnilo řadu kontrolních sond, žádná dosud nezkoumala podloží přímo pod vozovkou a kontrolovaly materiál dálničního tělesa z boku formou kopaných sond.
„Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu,“ řekl ministr dopravy Zdeněk Žák. Zatím podle něho není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne. Podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka by uzavírání dálnice znamenalo pro Ostravu katastrofu.
Výstavba dálnice mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou zahájil v roce 2002 tehdejší premiér Miloš Zeman a ministr dopravy Jaromír Schling. Původně jí měla stavět izraelská firma Housing and Construction. Vláda Vladimíra Špidly poté zjistila, že smlouva s ní nebyla pro stát výhodná. Odstoupila od ní a zaplatila za to pokutu 630 miliónů korun. Ani s novým stavitelem: konsorciem vedeným firmou ODS – Dopravní stavby Ostrava však česká vláda neudělala, zdá se, velké štěstí. Firmu ODS, která mimochodem rekonstruovala i most u Studénky, který se zřítil na železniční trať, převzala poté společnost Eurovia CS.
Kvůli řadě vad na dálnici se stát s firmou Eurovia CS pře už od zprovoznění dálnice v roce 2008. Podle stavební firmy však tentokrát může jít o součást předvolebního boje. Výsledky kontroly nemá firma k dispozici, požaduje proto důkazy pro ministrovo tvrzení.