Minority report

Minority report Zdroj: Profimedia.cz

Tesco zavádí reklamu na míru. Jako z filmu Minority Report

STANISLAV DRAHNÝ

Kamera zabere Váš obličej a počítač odhadne Váš věk a pohlaví. Pak spustí reklamu, která se pro Vás bude nejlépe hodit. Připadá Vám to jako scifi a hudba vzdálené budoucnosti? Omyl jde o technologii, kterou se firma Tesco právě snaží zavést do své sítě čerpacích stanic v Británii. Celkově je vybráno 450 prodejních míst, kde se bude tento způsob reklamy testovat.

Tesco přitom využije technologii společnosti Amscreen, která se snaží cíleně vybírat reklamu podle toho, kdo stojí před zobrazovacím panelem. „Je to jako z filmu Minority Report,“ řekl pro BBC generální ředitel Amscreenu Simon Sugar. „Ale může to změnit tvář britského maloobchodu, protože naše plány na rozšíření (chytrých) obrazovek do mnoha obchodů jsou reálné.“

Podle mluvčí britského Tesca nejde o novou technologii, nebo o něco z čeho by lidé měli mít strach. „Nebudeme shromažďovat nebo skladovat žádná data nebo fotografie. Nehodláme zákazníky identifikovat podle očních duhovek ani obličejů. Cílem je pouze lépe zacílit reklamu,“ řekla mluvčí obchodního řetězce.

Ne všem se pochopitelně plán Tesca zamlouvá. Advokát Philip James například upozorňuje, že ačkoliv se tato technologie podobná způsobu výběru inzerátů na míru, který provádějí internetová média, zachycení obličejů představuje potenciálně mnohem větší porušení soukromí a zákazníci by k němu měli dát předchozí souhlas.

Podobně i Nick Pickles z organizace Big Brother Watch říká, že každá firma je povinna svým zákazníkům předem prozradit, jakým způsobem sesbíraná data zpracovává a do jaké míry zasahuje do jejich soukromí.