Sex divoké Miley Cyrus otočil svět vzhůru nohama
Miley Cyrus se během několika let stala z mladistvé hvězdičky seriálu Hannah Montana mladistvým sexsymbolem. Její klip Wrecking Ball, ve kterém se nahá houpe na kouli, jistým nepříjemným způsobem letos ukázal, jak funguje současný šoubyznys.
Byla to buď skvěle vykalkulovaná show, nebo v podstatě dojemná ukázka toho, jak drsně může šoubyznys člověka na hranici dospělosti zbavit posledních zbytků dětské nevinnosti. Úhel pohledu závisí prakticky jen na míře vašeho cynismu. Ale rozhodně to byla věc, která vás – stejně jako deset miliónů diváků v Americe a další po celém světě – nemohla nechat chladnými. Pětadvacátého srpna večer vyběhla v newyorském Barclays Centru na pódium během slavnostního ceremoniálu MTV Video Music Awards (VMA) Miley Cyrus, dvacetiletá bývalá hvězdička dětských seriálů studia Disney v upnutém sexy kostýmku a šoubyznysový vesmír se otřásl. V následujících šesti minutách předvedla Miley na pódiu během zpěvu písně We Can’t Stop snad všechny triky, které dělají z běžné taneční produkce něco těsně před striptýzem. A ještě u toho z nějakého důvodu vyplazovala jazyk, což vypadalo spíše na nervovou poruchu, než aby to bylo sexy. Následovalo vystoupení Robina Thicka, zpěváka proslaveného hodně sexy hitem Blurred Lines. Miley zůstala na pódiu, svlečená do latexového kompletu, v němž předstírala s pětatřicetiletým zpěvákem sex. A pořád u toho nepochopitelně vystrkovala ten jazyk.
Video Music Awards využívají hvězdy k umělým skandálům nebo jiným formám zaujetí pozornosti poměrně často – vzpomeňme na Madonnu a její důkladný polibek Britney Spearsové či šaty z kusů masa, které zde oblékla Lady Gaga, což později dost trapně kopíroval Leoš Mareš. Jenže tohle bylo trochu přes čáru i na Ameriku, zvyklou na leccos. Nešlo ani tak o to, že dvacetiletá, plastickými operacemi prsů a nosu náležitě upravená dívka předstírá sex s pětatřicetiletým zpěvákem, aby zaujala svět a prodala víc desek. Ani o to, že se u toho tváří jako mrtvý labrador. Tím největším šokem bylo, že tuhle show předváděla dívenka, jež ještě před pár lety hrála nevinnou teenagerku v seriálu, který milovaly děti po celém světě.
Sex akceleruje úspěch
I když to při pohledu na šílené vystoupení Miley Cyrus tak nevypadá, zpěvačka a herečka nebyla nikdy do šoubyznysu úplně tlačena proti své vůli ambiciózními rodiči. Její otec byl sice známý countryový zpěvák a občasný herec Billy Ray Cyrus a její kmotrou countryová legenda Dolly Parton, ale Miley (zkratka dětské přezdívky Smiley) se ke hraní dostala až na vlastní popud v dospívání, kdy viděla hrát otce v jakémsi seriálu. Po menších rolích prorazila v seriálu Hannah Montana, svým způsobem geniální věci z produkce studia Disney.
Seriál pro teenagery o dívce, která přes den žije jako obyčejná teenagerka a v noci je tajně popovou hvězdou, byl skvělý nápad, který Disney úspěšně vyvezl do celého světa. Fakticky moderní pohádka dala sympatické Miley možnost ukázat nejen jistý herecký talent, ale především šanci předvést se celému světu. Popularita byla prakticky okamžitá. Už tehdy ale začalo být jisté, že tlak na to, udělat z dívky ženu, a to hodně rychle, tu byl a bude. A to i přes dozor Mileyiny matky Trish.
V roce 2008 změnila Miley zvůj management a najednou se začaly dít věci. Ještě tentýž rok se na veřejnost dostaly její první fotky ve spodním prádle, jež údajně z jejího G-mailového účtu dostal mladý hacker. A vzápětí spatřily světlo světa fotografie, na kterých teprve patnáctiletá zpěvačka pózuje před objektivem slavné fotografky Annie Leibovitzové pro časopis Vanity Fair přikrytá jen prostěradlem. „Annie to takhle chtěla nafotit. A já si myslím, že je to umělecké,“ citovala tehdy média zpěvačku. Časopis se bránil, že Mileyini rodiče u fotografování byli a snímky odsouhlasili. Obě události dostaly Miley do centra pozornosti médií a jasně ukázaly, že sex akceleruje úspěch – a spodní věková hranice se jaksi stále posouvá. Na konci roku byla podle deníku New York Times hodnota značky Hannah Montana, včetně její hlavní představitelky, asi jedna miliarda dolarů. Ten rok se stala nejmladší zpěvačkou, která měla čtyři desky jako číslo jedna v americké hitparádě. V roce 2009 následoval celovečerní film Hannah Montana: The Movie, vlastní řada oblečení a tak dále.
Tehdy ale její management stál před problémem. Hlavní cílová skupina „produktu“ Hannah Montana byly děti ve věku od šesti do třinácti let. Teď bylo potřeba udělat z Miley Cyrus dospělejší postavu a vyvázat ji z dětského světa i jinak, než že bude fotografovaná v erotických pózách. K tomu měl sloužit romantický film The Last Song, v němž Miley nehrála zpěvačku, ale dospívající dívku, řešící problémy s láskou. Snímek vydělal téměř 90 miliónů dolarů. V souvislosti s přechodem do „dospělejšího segmentu“ Miley prodělala plastiku prsů a první z několika plastik obličeje. Protože stárnutí prostě v americkém šoubyznysu není jen tak. I když vám ještě není ani dvacet.
Miley na kouli
Výše zmíněné srpnové vystoupení na VMA bylo možná do jisté míry dílem jejího nového agenta Larryho Rudolpha, který dříve pracoval pro Britney Spearsovou či Justina Timberlakea a jenž umí vymyslet událost, která připoutá pozornost médií. A i když reakce na záběry z VMA byly prakticky jednoznačně negativní, na prodejích nového alba Miley Cyrus s názvem Bangerz se to rozhodně nepodepsalo. Samotná Miley se k vystoupení a následné reakci vyjádřila dvakrát. Nejprve v dokumentu MTV, který byl odvysílán týden po ceremoniálu. Tady se odvolává na předchozí skandály, k nimž na ceremoniálu došlo, a tvrdí, že se pouze „chtěla zapsat do historie“. V jiném, poněkud zmateném rozhovoru pro týdeník Sunday People (jehož autenticitu management zpěvačky zpochybnil) pak tvrdí, že je momentálně dost přepracovaná, má „spoustu podělaných problémů. Někdy jsem fakt hodně mimo, a když jsou lidi mimo, dělají divné věci.“ Její otec nad vystoupením neskrýval rozpaky, ale veřejně svoji dceru podporuje „bez ohledu na to, jak tenhle šoubyznysový cirkus dopadne“.
Jisté je, že VMA zcela rozmetalo image Hanny Montany a předvedlo světu Miley Cyrus v roli nadržené dvacítky, která udělá cokoli, aby jí kdokoli mohl udělat cokoli. Zatímco ale stále neutichal mediální hukot, její management měl už naplánovaný další tah. Devátého září vyšlo video ke druhému singlu z desky Bangerz, skladba Wrecking Ball. Klip k popové baladě režíroval známý fotograf a expert na mladistvou erotiku Terry Richardson a celý je o tom, že Miley sedí nahá na velké bourací kouli. Zajímavé je, že skladba má svou náladou vlastně tragický nádech (je často přirovnávaná k Nothing Compares 2 U v podání Sinéad O’Connor, alespoň tedy co do atmosféry). Nebýt předchozích událostí, byla by možná přijata daleko pozitivněji. Navíc i kvůli veškerému tomu humbuku okolo bylo najednou zjevné, že nahota zpěvačky tu nemá ani žádný vztah k písni jako takové, ani k atmosféře klipu. Ale prostě to, co lidé chtěli roky předtím vidět, tedy nahý teenagerský idol, se jim tady konečně alespoň do jisté míry povedlo. Sledovanost videa na internetu i přes jeho nejednoznačné přijetí zbourala několik rekordů. Video pak vyprovokovalo vlnu parodických napodobenin, z nichž část je dost možná po hudební či kreativní stránce lepší než originál. „To video není jen o tom, že jsem v něm nahá. Má daleko více významů,“ zkoušela pak Miley celé dílko intelektualizovat. No, pokud ve videoklipu nějaké další významy byly, je celkem jisté, že většině lidí, kteří na něj na internetu klikli, zůstaly zcela skryty.
Miley Cyrus dnes patří mezi nejbohatší hollywoodské celebrity svého věku. Už v roce 2011 činil její majetek asi 120 miliónů dolarů a skandály poslední doby na tom nemohou nic změnit. Je dokonalým a úspěšným produktem doby, jenž ví, že každá nevinnost má svoji cenu, každý trh své segmenty a sex je možné zpeněžit již velmi záhy. Ale to koneckonců není nic nového. V tomto ohledu nepřineslo odhalení Miley Cyrus žádné nové odhalení.