al Watan (Katar 2002) Ariel Šaron popíjí palestinskou krev.

al Watan (Katar 2002) Ariel Šaron popíjí palestinskou krev. Zdroj: al Watan

Al-HayatAl-Jadeeda (oficiální médium palestinské samosprávy 2003) Ariel Šaron se koupe v palestinské krvi.
al Watan (Katar 2002) Ariel Šaron popíjí palestinskou krev.
Abu Dhabi televize (Spojené arabské emiráty 2001) Ariel Šaron pije krev Arabům
al Ahram al Arabi (Egypt 2002) židé rituálně zabíjejí Araba
Oficiální web palestinského State Information Center (2003) karikatura Ariela Šarona jako kanibala
6 Fotogalerie

Palestinci věří, že jim Ariel Šaron pil krev

Lukáš Lhoťan

Ariel Šaron si z krve zabitých palestinských dětí vyráběl „puding“, napsal to na sociální síti Facebook.com mluvčí mešity ve švédském městě Örebro Aisar Al Shawabke. Poté, co o jeho tvrzeních obšírně informovala švédská média, svůj text odstranil a začal obvyklou tirádu prohlášení o vytržení jeho slov z kontextu.

Ovšem tento názor o rituálních vraždách nežidů není ojedinělým projevem středověkého mýtu v islámské komunitě. Karikatury, články a filmy s námětem rituální vraždy páchané židy na nežidech jsou každodenní realitou médii v islámském světě.

Tragédii je, že tento středověký evropský antisemitský mýtus byl v muslimském světě neznámý zhruba do 19. století. V muslimském světě ve středověku kolovaly mnohem jiné antisemitské mýty, ale bez jakéhokoliv náznaku rituální vraždy. Vše se změnilo v 19. a 20. století s postupným návratem Židů do své domoviny.

Mnozí arabští nacionalisté a islámští aktivisté potřebovali ospravedlnit svou nenávist k židům a násilí na nich páchané a tak se uchýlili k převzetí evropských antisemitských mýtů. Tato výměna antisemitských názorů byla ovšem oboustranná. Již málokdo ví, že prakticky vzato spoluautor Hitlerova Mein Kampf Rudolf Hess vyrůstal mezi muslimy v Alexandrii.

Různé antisemitské mýty se tedy dnes v Evropě šíří primárně v muslimských komunitách, a zatímco antisemitské nálady mezi Evropany dlouhodobě upadají, tak v muslimských komunitách naopak sílí. Všímá si toho i například i židovská komunita, jejíž představitelé na semináři Spolku akademiků Židů v českém parlamentu upozornili, že riziko antisemitismu je velké právě v rozrůstající se muslimské komunitě v České republice.

Velmi časté je schováváni mýtu o rituální vraždě do hávu podpory palestinské věci. Jako příklad může sloužit propalestinská aktivita v Kolíně nad Rýnem z roku 2010. Kdy na výstavě propalestinských karikatur byla i karikatura Izraelce (žida) jak pojídá palestinské dítě. Úmrtí Ariela Šarona opět potvrdilo, že antisemitismus není mrtvý, ale nenávist se pouze převléká do jiného hávu.