Na palubě pohřešovaného letadla cestovali lidé s ukradenými pasy
Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se v noci na dnešek ztratilo z obrazovek radarů a nyní se po něm intenzivně pátrá. Po zjištění, že na palubě byli lidé s ukradenými pasy, začaly americké úřady zkoumat možnost spojitosti zmizení letadla se zločinem, včetně teroristického útoku. Podle zatím neoficiálních zpráv z Vietnamu a Číny se letadlo zřítilo v Jihočínském moři jižně od Vietnamu.
Američané reagovali podle televize NBC novým směrem vyšetřování na informace, že dva pasažéři, jejichž jména figurují na seznamu cestujících pohřešovaného letadla, jsou naživu a že jim byly při minulých cestách do Asie ukradeny pasy. Jde o občany Itálie a Rakouska.
Americké úřady zatím souvislost ukradených pasů přímo s terorismem nezjistili. Podle nich je také možné, že tyto případy mohou souviset s jinými zločiny, například s pašováním drog. "Ještě jsme spojitost s terorismem nenalezli, zatím je velmi brzy a rozhodně není nic definitivní," řekl NBC nejmenovaný činitel.
Vietnamská letadla několik hodin po hlášení o nezvěstném stroji podle agentur upozornila na velké olejové skvrny na moři jižně od Vietnamu. Mohly by být prvním důkazem o havárii malajsijského letadla.
Malajsijský ministr dopravy Hishamuddin Hussein varoval před spekulacemi a hovořil pouze o ztrátě kontaktu s posádkou. To, že se stroj zřítil, potvrdit odmítl. "Děláme vše, co je v našich silách, abychom zjistili, kde to letadlo je. Čekáme na přesné informace malajsijské armády, ta očekává další informace vietnamské strany," sdělil Hussein novinářům.
Pilot neodvysílal tísňový signál, což je podle letových odborníků nezvyklé. Podobný případ se odehrál v roce 2009, kdy rovněž bez tísňového signálu spadlo po čtyřech hodinách letu do moře letadlo společnosti Air France na trase z Brazílie do Francie.
Vietnamský úřad civilního letectví oznámil, že jeho letadla našla dvě velké olejové skvrny jižně od vietnamského ostrova Tho Chu. Vietnam k nim vyslal lodě. Zatím nikdo oficiálně nepotvrdil, že skvrny souvisí s hledaným letadlem. Jsou dlouhé deset a patnáct kilometrů a od sebe jsou vzdálené asi 500 metrů.
Záchranné operace se soustřeďují kolem místa v Jihočínském moři, kde se posádka naposledy hlásila dnes v 1:30 místního času (v pátek 18:30 SEČ). Pak signál náhle zmizel, řekl novinářům ředitel malajsijské agentury civilních letů Azharuddin Abdul Rahman. Bylo to údajně asi minutu předtím, než letadlo mělo vstoupit do vietnamského letového prostoru.
Na palubě byli lidé ze 14 zemí, hlavně z Číny. Velvyslanec České republiky v Malajsii Rudolf Hykl ČTK řekl, že podle centra pro katastrofy malajsijského ministerstva zahraničí nejsou na palubě žádní Češi. Kromě dvanáctičlenné posádky v letadle letělo 154 občanů Číny a Tchaj-wanu, 38 Malajsijců, sedm Indonésanů a šest Australanů, pět Indů, čtyři Francouzi, tři Američané, dále po dvou občané Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady a po jednom lidé z Ruska a Nizozemska. Hlášení pasažéři z Itálie a Rakouska byli podle všeho někým jiným.
Boeing 777-200 startoval z Kuala Lumpuru v pátek v 17:21 SEČ a v Pekingu měl přistát ve 23:30 SEČ. Do záchranných námořních i leteckých operací se zapojily kromě Vietnamu a Malajsie, také Čína, Filipíny, Singapur a USA. Pomoc nabídla rovněž Francie.
Místo, kde stroj možná spadl, je v Jihočínském moři, jehož části si nárokuje několik asijských států, zejména Čína a Filipíny. Jejich napjaté vztahy, které se nejednou nebezpečně přiblížily ozbrojenému konfliktu, dnes v důsledku tragické havárie ustoupily. "V mimořádných situacích musíme postupovat společně bez ohledu na hraniční problémy," prohlásil velitel filipínského západního vojenského okruhu Roy Deveraturda.
V Pekingu, kam měl malajsijský stroj doletět, čínské úřady vyzvaly příbuzné a blízké pasažérů, aby se uchýlili do hotelu vzdáleného asi 15 kilometrů od letiště a vyčkali dalších informací. Tito lidé si ale stěžují, že nemají vůbec žádné informace a že s nimi zástupci letecké společnosti nekomunikují.