ČSSD dál útočí na církevní restituce, přes poslance Kellera už i na evropské úrovni
Když se sociální demokracii nepodařilo zrušit či omezit církevní restituce, rozhodla se na církve utočit jinými způsoby. Ministr školství Marcel Chládek se například přes zákon snaží snížit dotace církevním (a u toho i soukromým) školám a europoslanec za ČSSD Jan Keller zase 3. července požádal Evropskou komisu o přezkoumání oprávněnosti těchto restitucí.
Kellera zejména zajímají daňové výhody pro církve, zásady finančního vyrovnání a příspěvky, které budou církvím vypláceny v přechodném období. Požádal Evropskou komisi, zda tyto věci odpovídají zásadám, které Komise stanovila. Uvidíme, jak úředníci europoslanci Kellerovi odpoví.
Zde je celá žádost, kterou Jan Keller Evropské komisi v případě církevních restitucí zaslal:
Otázka k písemnému zodpovězení E-005625/2014
Komisi
článek 130 jednacího řádu
Jan Keller (S&D)
Předmět: Církevní restituce v České republice
Podle zákona č. 428/2012 Sb. o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů probíhají v ČR tzv. církevní restituce.
V rámci těchto restitucí je církvím poskytována řada výhod (např. daňová úleva z prvního prodeje restituovaných nemovitostí, peněžní náhrady za majetek, který nemůže být z různých důvodů vydán, příspěvek církvím na činnost v tzv. přechodném období, jež má trvat 17 let, aj.).
Jelikož lze mít za to, že církve vykazují z hlediska svých hospodářských aktivit definiční znaky podniku, vzniká otázka, zda se také na ně vztahují pravidla hospodaření ve smyslu evropského práva, konkrétně dodržování pravidel státních podpor a nepřípustnost ekonomických výhod ohrožujících hospodářskou soutěž a ovlivňujících trh EU.
Obracím se proto na Evropskou komisi, aby se vyjádřila, zda daňové výhody poskytnuté církvím, dále zásady finančního vyrovnání s církvemi týkající se ocenění majetku, jenž nemůže být restituován, a konečně příspěvky církvím, jež mají být vypláceny během tzv. přechodného období, odpovídají zásadám stanoveným Komisí ohledně pravidel přípustné státní podpory a nenarušují hospodářskou soutěž a trh Evropské unie.